Banskobystrický kraj   Bratislavský kraj   Košický kraj   Nitriansky kraj   Prešovský kraj   Trenčiansky kraj   Trnavský kraj   Žilinský kraj
 VYBERTE KRAJ
Sekcie E-OBCE.sk

Fórum

Firmy v obciach a mestách

Fotogaléria Slovenska

Erby slovenských obcí a miest

Naša ponuka pre obce a mestá

Cenník reklamy na stránke E-OBCE.sk

Úplný zoznam obcí Slovenska

Kontakt



Inzercia

plusPridať nový inzerát


Odkazy na iné stránky

Dochádzkový systém Dochadzka.net <<

Dochádzkový systém Biometric.sk <<



TERRA GRATA, n.o. TOPlist
TOPlist
Signatár Európskej charty bezpečnosti premávky na ceste

Počet sekcií:
11788

Počet fotografií:
9381

 

 

 

Samosprávne kraje skladajú účty

Slovensko, 13. 10. 2009 (Verejná správa 20/2009)



Novembrové voľby orgánov vyšších územných celkov sú príležitosťou pre regionálne samosprávy hodnotiť druhé volebné obdobie. V tomto a budúcom čísle Verejnej správy predsedovia samosprávnych krajov odpovedajú na tri anketové otázky: 1. Ktoré momenty z tohto volebného obdobia považujete za úspešné a dôležité? 2. Ktoré zámery sa vám nepodarilo uskutočniť a z akých príčin? 3. Podarilo sa vám výraznejšie sa presadiť pri využívaní eurofondov, grantov a iných vonkajších zdrojov?


Vladimír Bajan,


predseda Bratislavského samosprávneho kraja


1. Najsilnejším faktom, ktorý môžem považovať za úspech, je rozpočtová stabilita samosprávneho kraja, aj keď v posledných mesiacoch kríza zamávala i týmto pilierom. Verím však, že sa nám dôsledným a rozvážnym zostavením rozpočtov na nasledujúce roky podarí dosiahnuť, aby dopady krízy nepocítili tí, ktorým sú financie z kraja určené – sociálne znevýhodnení, stredoškolskí študenti a učitelia, cestujúca verejnosť. Rozpočet na rok 2009 schválilo zastupiteľstvo jednomyseľne. To svedčí aj o ďalšom dôležitom fakte, že najmä na zásadných princípoch a programoch sme sa vedeli v zastupiteľstve spravidla dohodnúť a že sa nám podarilo viesť konštruktívny dialóg bez prílišných straníckych zafarbení. Mojim dlhoročným presvedčením je, že komunálna politika – a teda aj tá naša, regionálna – nemá byť záležitosťou straníckej príslušnosti, ale odbornosti a skúsenosti.


Ak by som mal spomenúť konkrétne úspechy, určite by medzi ne patrila rozsiahla rekonštrukcia majetku, ktorý župa dostala do vienka často v zúfalom stave. Cesty, budovy škôl, sociálnych zariadení, kultúrne stánky... To všetko si vyžadovalo stovky miliónov korún, ale aj zavedenie systému. Ak cesty neopravujete cyklicky, hrozia havarijné situácie. Rovnako ak nezainvestuje do komplexnej rekonštrukcie škôl, nielenže budete stále látať diery, ale prerobíte aj na energiách. Takže Gymnázium na Grösslingovej ulici a Konzervatórium na Konventnej ulici v Bratislave, Malokarpatské múzeum v Pezinku, kaštieľ v Stupave, kde je umiestnený domov sociálnych služieb, a desiatky kilometrov ciest druhej a tretej triedy na Záhorí aj inde – to sú konkrétne úspechy, ktoré ma tešia.


Ako správne riešenie sa ukázalo zvýšenie toku financií, aj zavedenie systému do financovania neverejných poskytovateľov sociálnych služieb, čo ocenili aj oni sami.


Rovnako ma tešia úspechy našich divadiel, klientov sociálnych zariadení a stredoškolákov v rôznych domácich i medzinárodných projektoch, súťažiach, zápoleniach, dobre naštartovaná spolupráca so Stredoškolským parlamentom Slovenska pri Bratislavskom samosprávnom kraji, čo je platforma pre záujem mladých ľudí o samosprávu a veci verejné. Zaviedli sme župné štipendiá a mladých zapájame i do práce nášho zastupiteľstva.


2. Keď som nastúpil do funkcie, mal som predstavu o istej forme komunikácie nielen so svojimi kolegami županmi, ale aj s ministrami, profesnými organizáciami, so zástupcami politických strán. Aby to prospelo dobrému fungovaniu župy a prijímaniu takej legislatívy, ktorá ak už nepomôže, tak aspoň neublíži, spoločnému postupu tam, kde si to situácia vyžaduje. Žiaľ, toto je jedna z oblastí, kde nemôžem hovoriť o spokojnosti.


Mnohí radi hovoria o tom, že samosprávne kraje vlastne ani nepoznajú, že nevedia, na čo vlastne sú, že sa župy málo zviditeľňujú. Málokto ale vidí aj širšie súvislosti. Typickým prípadom je riešenie dopadov finančnej a hospodárskej krízy na samosprávu. Vláda zriadila Radu pre hospodársku krízu, ale pozvala do nej len predstaviteľov miest a obcí, nás nie. Ministerstvo financií rokuje so Združením miest a obcí Slovenska, nie však so združením samosprávnych krajov SK 8. Politické strany ponúkajú riešenia pre samosprávu, ale opäť sa sústreďujú iba na mestá a obce. Ministerstvá preklápajú stále nové a nové kompetencie na kraje, často aj skryto, v rôznych nesúvisiacich zákonoch, ale nedbajú na to, ako to ovplyvní ich fungovanie. Médiá - česť výnimkám - často potrebujú len zaujať, nie informovať.


Som presvedčený, že keby sme sa navzájom viac rešpektovali, ak by sme spoločne hľadali správne riešenia pre ľudí, ak by sme župu nespochybňovali, ale snažili sa ju spoznať aj na základe dostupnejších a rozsiahlejších informácií v médiách, na túto otázku by som zrejme odpovedal inak.


3. Pokiaľ ide o eurofondy, náš región je oproti ostatným siedmim v obrovskej nevýhode. Z celkového objemu 11,7 miliardy eur, ktoré predstavuje celý Národný strategický referenčný rámec, môžu subjekty v Bratislavskom kraji čerpať len zhruba jedno percento, aj to len na niektoré vybrané aktivity. Máme síce k dispozícii samostatný operačný program, ale ten myslí len na vedomostnú ekonomiku, na vybrané aktivity pri regenerácie sídiel a na systém integrovanej dopravy. Čo si inde na Slovensku môžu opraviť, rekonštruovať či vybudovať aj za pomoci financií z Únie, v Bratislavskom samosprávnom kraji si zväčša nemôžeme dovoliť. Naša samospráva musela hľadať iné riešenia a možnosti ako naplniť položku príjmov. Preto sme sa rozhodli vziať úver od Európskej investičnej banky na niektoré väčšie rekonštrukcie. Darí sa nám však v podávaní žiadostí o dotácie z Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR. V minulom roku to bolo 52 úspešných projektov a v tomto je to ďalších 36. Vďaka nim môžeme realizovať niektoré úpravy v našich sociálnych zariadeniach alebo v nich rozširovať poskytované služby.


Milan Belica,


predseda Nitrianskeho samosprávneho kraja


1. Za kľúčové považujem predovšetkým dosiahnuté ekonomické výsledky, najmä v oblasti prílevu investícií, a z toho vyplývajúci rast zamestnanosti. Podľa oficiálnych štatistík prišlo za ostatné štyri roky do Nitrianskeho samosprávneho kraja zhruba tridsať väčších investorov, ktorí sa rozhodujúcou mierou pričinili o to, že s počtom sedemnásťtisíc nových pracovných miest stojíme na čele všetkých samosprávnych krajov. Som rád, že to do značnej miery platí aj teraz, keď nielen nás a celé Slovensko sužuje svetová hospodárska kríza. Veď práve tento fakt u nás utlmil nepriaznivý ekonomický vplyv istého úbytku pracovných príležitostí. Mňa navyše teší, že v najbližších mesiacoch a rokoch pribudne v Nitrianskom samosprávnom kraji asi šesťtisíc ďalších pracovných miest, ktoré vzniknú povedzme pri výstavbe rýchlostnej komunikácie R1 z Nitry do Banskej Bystrice alebo pri dostavbe Jadrovej elektrárne Mochovce. K tomu môžem ešte prirátať napríklad aj rozvoj elektrotechnickej výroby v priemyselnom parku Nitra – Sever alebo novú strojársku výrobu v Zlatých Moravciach a Vrábľoch. To všetko sú fakty z končiaceho sa volebného obdobia, ktoré sme u nás využili nielen na vytváranie dobrých podmienok pre investorov, ale s pochopením všetkých členov vlády i samotného premiéra sme ich aj zužitkovali na všetky spomínané aktivity. Ich význam je o to väčší, že sa to pozitívne odrazí práve v takých mimoriadne sociálne citlivých oblastiach, ako je napríklad Zlatomoravecko alebo Levicko.


2. Nehovoril by som o zámeroch, ktoré sa nepodarilo uskutočniť, ale o zámeroch presahujúcich jedno alebo aj viac volebných období. To platí, povedzme, aj o súvislostiach, ktoré som naznačil v predchádzajúcej odpovedi, ale napríklad aj o mimoriadne výhodnom úvere, ktorý sme získali ešte v roku 2007. Veď z neho budeme práve a najmä v nastávajúcom volebnom období financovať rekonštrukcie ciest, zatepľovanie objektov zariadení v našej zriaďovateľskej pôsobnosti alebo aj pripravovanú výstavbu novej budovy sídla nášho úradu, ktorý teraz pracuje na piatich miestach v Nitre. To všetko si, pravdaže, vyžaduje veľmi širokú prípravu od spracovania projektovej dokumentácie až po stavebnú realizáciu a predstavuje to naozaj veľmi veľký časový priestor presahujúci roky i celé volebné obdobia. Pritom spomínaný úver začneme splácať až v roku 2014, čiže nám popri svojom hlavnom určení, pomôže ešte aj preklenúť súčasné krízové obdobie.


3. V prípade eurofondov sme boli doteraz úspešní najmä v oblasti školstva, kde sme pri siedmich schválených projektoch získali nenávratný finančný príspevok vo výške presahujúcej sedem miliónov eur a dosiahli viac ako tridsaťpercentnú, teda veľmi vysokú úspešnosť podaných projektov. Darí sa nám aj mimo Regionálneho operačného programu, napríklad v programe integrovaného rozvoja vidieka – prístup LEADER sme pripravili dvanásť mikroregiónov nášho kraja, z ktorých päť bolo schválených, a z Pôdohospodárskej platobnej agentúry sme získali na implementáciu našich integrovaných stratégií na obdobie piatich rokov asi desať miliónov eur. Na jednu miestnu akčnú skupinu teda pripadajú do roku 2013 približne dva milióny eur. Rovnako úspešne sme si počínali, napríklad, aj pri získavaní prostriedkov z Nórskeho finančného mechanizmu. Tam sme na implementáciu projektu Energetické zhodnotenie vybraných zariadení v pôsobnosti Nitrianskeho samosprávneho kraja získali spoločne z Finančného mechanizmu Európskeho hospodárskeho priestoru, z Nórskeho finančného mechanizmu a zo štátneho rozpočtu SR stopercentné financovanie vo výške takmer 810 tisíc eur, čo po prepočte na našu bývalú menu znamená okolo 25 miliónov korún. Tie teraz poslúžia na efektívne a ekologické energetické riešenie troch domovov sociálnych služieb - v Lele, Lontove a Domandiciach.


Pripravil Peter KRÚTKY



Späť


Pridať komentár.

Komentáre
Komentár Meno
Dátum
Žiadny komentár nebol pridaný, vyjadrite svoj názor.
 

 

 
EFO, s.r.o. Územné plány NajNákup Panorámy, virtuálne prehliadky, virtuálne cestovanie Slovenskom MEEN Ludia a voda
 
  
  O projekte | Právne informácie | Kontakt | © 2006-2017 TERRA GRATA, n.o. vytvoril PROFIT PLUS, s. r. o.