Banskobystrický kraj   Bratislavský kraj   Košický kraj   Nitriansky kraj   Prešovský kraj   Trenčiansky kraj   Trnavský kraj   Žilinský kraj
 VYBERTE KRAJ
Sekcie E-OBCE.sk

Fórum

Firmy v obciach a mestách

Fotogaléria Slovenska

Erby slovenských obcí a miest

Naša ponuka pre obce a mestá

Cenník reklamy na stránke E-OBCE.sk

Úplný zoznam obcí Slovenska

Kontakt



Inzercia

plusPridať nový inzerát


Odkazy na iné stránky

Dochádzkový systém Dochadzka.net <<

Dochádzkový systém Biometric.sk <<



TERRA GRATA, n.o. TOPlist
TOPlist
Signatár Európskej charty bezpečnosti premávky na ceste

Počet sekcií:
11788

Počet fotografií:
9381

 

 

 

Dobrý doterajší trend treba zachovať

Slovensko, 18. 2. 2010 (Verejná správa 4/2010)



Asi je len veľmi málo právnych noriem, ktoré vo verejnosti vyvolali toľko pozornosti a diskusií, ako nový zákon č. 8/2009 o cestnej premávke. Po vyše polročnom legislatívnom proces zákon nadobudol účinnosť až 1. februára 2009. Stále je však predmetom častých diskusií, lebo sa dotýka širokého okruhu občanov tejto republiky – a nejde len o vodičov motorových vozidiel.


Hustota dopravy na slovenských cestách v uplynulých štyroch rokoch prudko rástla. Pribudlo ďalších bezmála štyristotisíc vozidiel. V evidencii ministerstva vnútra bolo ku koncu roka 2009 zhruba dva milióny dvestodvadsaťtisíc vozidiel. Od roku 2000 sa najviac zvýšili počty ťahačov a nákladných automobilov, kde môžeme hovoriť o vyše stopercentnom náraste. V tom istom období veľmi rýchlo rástla osobná individuálna automobilová doprava na úkor verejnej železničnej a cestnej prepravy osôb. To všetko spôsobilo, že sa neúnosne zvýšila zaťaženosť ciest a rástol počet nehôd s fatálnymi následkami. Pri dopravných kolíziách každý rok zahynulo okolo 600 osôb. Aj keď sme v rámci európskeho spoločenstva nikdy nepatrili medzi alarmujúce špičky, odporúčanie Európskej komisie – znížiť do roku 2010 počet úmrtí o 50 percent – sa v našich podmienkach ešte pred dvoma rokmi javilo ako nereálne (tabuľka).


Ministerstvo vnútra sa vzhľadom na odporúčanie a pretrvávajúcu vysokú nehodovosť rozhodlo pre razantný krok. Na dosiahnutie obratu iniciovalo prijatie zákona č. 8/2009 a príslušnej vyhlášky č. 9. Obe normy verejnosť už dobre pozná, ale medzi účastníkmi cestnej premávky sa ešte celkom nevžili. Najmarkantnejšími novinkami boli zníženie rýchlosti v obciach na 50 km/h, zákaz predbiehania kamiónov, zákaz telefonovania pri riadení vozidla, celodenné svietenie, povinnosť vodičov mať zimné pneumatiky na súvislej pokrývke snehu, väčšia ochrana chodcov, prísnejšie pravidlá pre cyklistov v obci i mimo nej. Negatívny trend mal zmeniť aj nový, veľmi tvrdý sadzobník pokút pri najzávažnejších priestupkoch, ktorý priniesla novela priestupkového zákona. Najmä o ňom sa viedla diskusia i polemika.


Vývoj presviedča pochybovačov


Minister vnútra SR Robert Kaliňák od začiatku presadzoval spomínané opatrenia s presvedčením, že prinesú pozitívne výsledky. Vývoj mu dal za pravdu. Počet usmrtených klesol o 38 percent. V porovnaní s rokom 2008 zomrelo na našich cestách o 211 ľudí menej, čím sme sa zreteľne priblížili k požiadavke bruselskej centrály. O stovky sa znížili počty ťažko zranených, ľahko zranených bolo o tisícky menej. Teraz je dôležité udržať tento trend.


Zástupca riaditeľa Odboru dopravnej polície Prezídia PZ plk. JUDr. Bohuš Chochlík pripomenul, že zreteľnú zmenu popri uplatnení zákona v praxi podnietilo aj podstatné zvýšenie aktivity policajtov. Spolu s dopravnou políciou sa totiž do cestných kontrol zapojili aj stovky príslušníkov poriadkovej polície zo základných útvarov. Každý, kto sa po cestách pohyboval, musel tieto aktivity pobadať.


Vedenie polície potvrdilo, že toto nasadenie zachová aj v roku 2010. Podstatná redukcia hraničnej polície a zapojenie príslušníkov poriadkovej polície na to utvorilo dostatočné ľudské zdroje a výrazne sa zlepšili aj technické možnosti. Navyše od 1. marca 2010 sa do policajného zboru začlení mýtna polícia, ktorá pôvodne patrila pod rezort dopravy. Podľa prezidenta PZ generála Jána Packu sa mýtni policajti budú popri dohľade nad dodržiavaním zákona o elektronickom mýte viac sústreďovať aj na technické kontroly vozidiel.


Policajní funkcionári tiež potvrdili, že sa pripravuje už štvrtá novela cestného zákona. Jej súčasťou bude napríklad sprísnenie ochrany parkovacích miest pre vozíčkarov, či zavedenie nových technických preukazov, ku ktorým pribudne čipová karta. Mladým motoristom sa veková hranica na získanie vodičského preukazu na väčšie kubatúry motoriek, autobusy a prívesy za autobusy (vodičské preukazy pre skupiny A, D a DE) posúva z doterajších 21 na 24 rokov s účinnosťou od 1. júna 2010. Dôvod na toto opatrenia azda netreba vysvetľovať.


Druhý rok účinnosti zákona č. 8/2009 jednoznačnejšie potvrdzuje jeho opodstatnenie a životaschopnosť. Z hľadiska bezpečnosti cestnej premávky je veľmi dôležitý. Nie je však jediný faktor, ktorý ju podmieňuje. Výrazne na ňu vplýva aj stav našich ciest, najmä pribúdanie diaľnic. V tomto smere za vyspelými krajinami v západnej Európe – napriek zrýchlenému tempu výstavby v posledných rokoch – výrazne zaostávame. Pritom zmena terajšieho pomeru rýchlostných komunikácií a ciest I. triedy na prospech diaľnic môže zohrať v znížení nehodovosti najdôležitejšiu úlohu.


Peter ONDERA


Tabuľka


Štatistika dopravnej nehodovosti v SR od roku 1999



















































Rok
Počet usmrtených
1999
647
2000
628
2001
614
2002
610
2003
645
2004
603
2005
560
2006
579
2007
627
2008
558
2009
347


Späť


Pridať komentár.

Komentáre
Komentár Meno
Dátum
Žiadny komentár nebol pridaný, vyjadrite svoj názor.
 

 

 
EFO, s.r.o. Územné plány NajNákup Panorámy, virtuálne prehliadky, virtuálne cestovanie Slovenskom MEEN Ludia a voda
 
  
  O projekte | Právne informácie | Kontakt | © 2006-2017 TERRA GRATA, n.o. vytvoril PROFIT PLUS, s. r. o.