Banskobystrický kraj   Bratislavský kraj   Košický kraj   Nitriansky kraj   Prešovský kraj   Trenčiansky kraj   Trnavský kraj   Žilinský kraj
 VYBERTE KRAJ
Sekcie E-OBCE.sk

Fórum

Firmy v obciach a mestách

Fotogaléria Slovenska

Erby slovenských obcí a miest

Naša ponuka pre obce a mestá

Cenník reklamy na stránke E-OBCE.sk

Úplný zoznam obcí Slovenska

Kontakt



Inzercia

plusPridať nový inzerát


Odkazy na iné stránky

Dochádzkový systém Dochadzka.net <<

Dochádzkový systém Biometric.sk <<



TERRA GRATA, n.o. TOPlist
TOPlist
Signatár Európskej charty bezpečnosti premávky na ceste

Počet sekcií:
11788

Počet fotografií:
9381

 

 

 

Dilemy a úskalia samosprávnych volieb

Slovensko, 27. 7. 2009 (Verejná správa 15-16/2009)



V priebehu dvoch rokov nás čakajú dvoje volieb do samospráv. Túto jeseň dve kolá voľby županov a jedno kolo krajských zastupiteľstiev a na budúcu jeseň voľby do obecných samospráv. I tieto voľby majú svoje problematické stránky. Na jednu z nich poukazuje MUDr. Alexander Slafkovský, poslanec Národnej rady Slovenskej republiky.


Voľby do samospráv nie sú dostatočne legislatívne upravené, čo dáva kandidátom a ich podporným tímom voľné pole podnikavosti a vynaliezavosti pri zabezpečovaní potrebných finančných zdrojov. Kampaň pred voľbou hlavy štátu má strop volebných výdajov – 132 775 eur, čo sú asi štyri milióny korún. Darcovia musia byť evidovaní a výdaje kontrolovateľné. Za porušenie týchto pravidiel sú stanovené aj nemalé sankcie. Koľko asi minú kandidáti na županov a primátorov veľkých miest, kde nie je žiadna regulácia a kontrola volebných výdajov?


Po decentralizácii kompetencií v roku 2002 a po fiškálnej decentralizácii v roku 2004 získali mestské magistráty a obecné úrady rozhodovaciu moc obrovskej sily. Asi najzaujímavejší je stavebný úrad a školský úrad na miestnej úrovni. Na samosprávnom kraji je to celý sociálny referát, školský úrad a správa ciest. Nezanedbateľné sú aj vodárenské spoločnosti, ktorých akcionármi sú takmer výlučne mestá a obce. Na týchto postoch sa zadávajú najväčšie zákazky na verejné obstarávanie, ak vynecháme objednávky štátu na dopravnú infraštruktúru a zdravotníctvo. Župani, primátori, starostovia a poslanci príslušných zastupiteľstiev by mali s najlepším vedomím a svedomím, slobodne a na prospech verejného záujmu spravovať veci verejné. Môžu to tak robiť? Nepoťahuje nitky niekto iný v pozadí, kto „dobromyseľne a nezištne“ vyfinancoval ich volebnú kampaň? Ako by sa malo vylúčiť takéto podozrenie?


V Európskej únii je v desiatich z osemnástich krajín, s ktorých volebným systémom som sa oboznámil, stanovený strop výdajov kandidátov vo voľbách do miestnych samospráv. Ako príklad uvediem aspoň Veľkú Britániu, Francúzsko, Belgicko a Poľsko. Šestnásť z osemnástich členských krajín únie sledovaných v rešerši Parlamentného inštitútu zaviedlo povinnosť zverejniť všetkých darcov, ktorí prispeli na kampane jednotlivým kandidátom, alebo politickým zoskupeniam. Prečo je kontrola volebných výdajov a sponzorov aj na miestnej úrovni taká prísna? Preto, že decentralizácia kompetencií na jednotlivé úrovne samospráv spolu s finančnou decentralizáciou prebehla u nich dávnejšie. Skúsenosť a poznanie, že tam, kde sa darí rôznym čiernym volebným účtom, nedarí sa slobode a demokracii, ich priviedli k regulácii a kontrole. Ak sa aj u nás nezačneme urýchlene venovať tomuto problému, tak nám prerastie cez hlavu. Po posledných komunálnych voľbách bolo na Ústavný súd SR podaných stoštyridsať sťažností, v šestnástich mestách a obciach došlo k vážnym pochybeniam a porušeniam volebného zákona. Nie je to dôvod na zamyslenie?


Dosiahnuť politický konsenzus v takej citlivej otázke, ako je revízia volebných pravidiel, je zdĺhavý a komplikovaný proces. Napríklad vo Francúzsku trval asi dvadsať rokov. Nakoniec však našli kompromis. Vo všetkých stupňoch volieb sú stanovené stropy volebných výdajov. Ak ich kandidát neprekročí, má nárok na refundáciu volebných nákladov zo štátneho rozpočtu do výšky päťdesiatich percent volebného stropu. Podmienkou je financovanie kampane z jediného volebného účtu, na ktorom sa zhromažďujú všetky dary aj vlastné zdroje kandidáta. Účet so zoznamom darcov sa musí včas zverejniť. Právnické osoby, okrem politickej strany, nesmú spolufinancovať žiadnu predvolebnú kampaň. Volebné účty kontroluje stála, samostatná a nezávislá komisia s patričným aparátom a vysokým stupňom autority. Má právo spochybniť výsledky volieb v prípade podvodu pri financovaní, nedodržania etických pravidiel alebo prekročenia stropu volebných výdajov. Prípadné spory rieši súd. U nás by sme pri dobre nastavených kritériách stačili pokryť oprávnené náklady na predvolebnú kampaň s pätnástimi miliónmi eur. Získať by sa dali aj z úspor, keby samosprávy neplatili za predražené tendre alebo nekvalitne vykonané práce.


V Nemecku eliminovali záujem primátorov a starostov obohacovať sa z titulu verejnej funkcie nielen kontrolou financovania volieb, ale i výsluhovým dôchodkom. Volebné obdobie samospráv majú päťročné. Kto bol dva razy zvolený za starostu alebo primátora, má nárok na vyplácanie päťdesiatich percent predpokladaného dôchodku. Ak bol zvolený tri razy, tak má nárok na sedemdesiatpäť percent predpokladaného dôchodku, čo je aj strop možného výsluhového dôchodku. Podobné opatrenia zaviedli aj v Taliansku, Holandsku, Portugalsku, Grécku a Maďarsku. Takýto „sociálny vankúš“ umožňuje poctivým a snaživým starostom nestranne rozhodovať až do konca mandátu, keďže sa nepotrebujú finančne predčasne zabezpečiť. Považujem toto opatrenie za rozumné. Ani jedna krajina nemá dosť odvážnych a statočných ľudí, ktorí sú ochotní čestne a nestranne rozhodovať pri správe vecí verejných. Okrem toho nie je slušné vyhadzovať komunálnych a parlamentných politikov na ulicu po tom, čo dvanásť, šestnásť i viac rokov pracovali pre verejnosť, a nie na svojej pôvodnej profesionálnej kariére.


Alexander SLAFKOVSKÝ



Späť


Pridať komentár.

Komentáre
Komentár Meno
Dátum
Žiadny komentár nebol pridaný, vyjadrite svoj názor.
 

 

 
EFO, s.r.o. Územné plány NajNákup Panorámy, virtuálne prehliadky, virtuálne cestovanie Slovenskom MEEN Ludia a voda
 
  
  O projekte | Právne informácie | Kontakt | © 2006-2017 TERRA GRATA, n.o. vytvoril PROFIT PLUS, s. r. o.