Banskobystrický kraj   Bratislavský kraj   Košický kraj   Nitriansky kraj   Prešovský kraj   Trenčiansky kraj   Trnavský kraj   Žilinský kraj
 VYBERTE KRAJ
Sekcie E-OBCE.sk

Fórum

Firmy v obciach a mestách

Fotogaléria Slovenska

Erby slovenských obcí a miest

Naša ponuka pre obce a mestá

Cenník reklamy na stránke E-OBCE.sk

Úplný zoznam obcí Slovenska

Kontakt



Inzercia

plusPridať nový inzerát

Odkazy na iné stránky

Clip in vlasy nájdete za najlepšie ceny: Clip in vlasy. Jedine u nás 100% ľudské clip in vlasy.

Dochádzkový systém <<

Región Tekov

Horehronie

Región Hont

Svadobné šaty

Golfové potreby

Internetový obchod iNAKUP.sk špecialista na notebooky asus.

Internetový obchod s LED svietidlami

FreeSpace Portal

Monitoring pracovného času zamestnancov

Nástenné hodiny



TERRA GRATA, n.o. TOPlist
TOPlist
Signatár Európskej charty bezpečnosti premávky na ceste

Počet sekcií:
11786

Počet fotografií:
9382

 

 

 

Do hry vstupuje jojkajúca televízia

Slovensko, 30. 11. 2009 (Verejná správa 22/2009)



V začiatkoch jojkala tak, ako do nej počas príprav na vysielanie durkali jej hlavní protagonisti: Jan Železný, vtedajší generálny riaditeľ televízie Nova, a jeho asistent, nám už dobre známy Richard Rybníček.


Televízia Joj sa mala pôvodne profilovať na podobnej báze ako TV Nova. Jej vysielateľom bola a doteraz je Mac TV, s. r. o., ktorej spoločníkmi boli Česká produkční invest, a. s. (Železný – jej vlastnícky podiel predstavoval 70 percent), a Mgr. Vladimír Komár z Vranova nad Topľou (podiel 30 percent). Konateľmi spoločnosti boli občania Českej republiky Jiří Šmeje a Martin Schaffer.


Televízia Joj naštartovala v marci 2002 v programovej línii, ktorú jej určili Železný a vtedy už generálny riaditeľ Joj Richard Rybníček. O politickej orientácii Rybníčka sme už hovorili, netreba teda zdôrazňovať, akým smerom sa jej vysielanie uberalo...


Výrazne to dokumentoval aj monitoring Rady pre vysielanie a retransmisiu roku 2002: Rada televízii vyčítala, že v niektorých marcových spravodajských reláciách Noviny neoddelili hodnotiace komentáre od informácií.


Vedenie to však akosi nebralo na vedomie. Redaktori sa dopúšťali chýb nielen v politickom spravodajstve, ale aj v iných oblastiach. Napríklad v príspevku o exhibicionistovi (29. 7. 2002), ktorý zasahoval do ľudskej dôstojnosti duševne chorej osoby spôsobom spracovania aj identifikáciou osoby. Divákovi to prezentovali ako pikantériu, pričom celá reportáž sa opierala iba o skutočnosť, že sa na verejnosti objavil nahý muž. Rovnako to bolo aj s príspevkom (31. 7. 2002) o pohlavnom zneužívaní maloletej dcéry jej otcom – opäť tu bola identifikácia obete a absolútne nevyhovujúca forma podania. V reportáži o zavraždenom sninskom podnikateľovi (20. 8. 2002) zasahovala televízia do ľudskej dôstojnosti opakovaným zobrazovaním policajných záberov na rozstrieľanú mŕtvolu muža. Doslova nevkusný bol detailný vizuálny opis mŕtvoly.


Nič to, že etika a morálka dostali ťažký úder. Hlavná vec, že sa zvyšovala sledovanosť!


Pravdupovediac, Rybníčka to až tak neinteresovalo. Schyľovalo sa totiž k významnej zmene v štruktúre majiteľov vysielateľa. Rozhodujúceho žezla v Mac TV, s. r. o., sa mala chopiť skupina Grafobal group, a. s., Bratislava. Rybníček zrejme tušil, že tu by padla kosa na kameň. A tak začiatkom januára 2003 premiestnil svoje kreslo generálneho riaditeľa do STV.


Do kresla sadá Kňažko


Svoje generálske kreslo si do Jojky pre zmenu priniesol Milan Kňažko, známy herec, jeden z hlavných protagonistov nežnej revolúcie na Slovensku, exminister kultúry. Televíziu nikdy neriadil, nepracoval v nej, ale bol symbolom! Symbolom určitej politickej línie, o presadzovanie ktorej zrejme išlo aj majiteľovi. Aspoň na začiatku!


Aj tu musela naraziť kosa na kameň, lež potichučky, bez zazvonenia. Kňažko sa postupne stával iba figúrou s platom 500-tisíc mesačne, a riadiaceho kormidla sa čoraz viac zmocňoval výkonný riaditeľ. Kňažko iba reprezentoval.


Ako sa vyvíjalo vysielanie Jojky za éry nového generála?


Rok 2003 nemohol hneď a zaraz odstrániť slabiny, ktoré v programovej štruktúre už dlhšie pretrvávali – predovšetkým však nedodržanie podielu slovenského a českého jazyka vo vysielacom čase (80 : 20). Napríklad za mesiac január 61 percent programovej služby odvysielali v slovenskom jazyku a 39 percent v jazyku českom.


Prosto, TV Nova stále usilovne vypomáhala svojimi starými reláciami.


Najviac upozornení na porušenie zákona, neobjektívnosť, nevyváženosť príspevkov, zaujatosť a jednostrannosť udelila Rada pre vysielanie a retransmisiu hlavnej spravodajskej relácii Noviny . Bolo ich neúrekom, je zbytočné ich vymenúvať.


Jojka roku 2004 a v ďalších rokoch, rovnako ako iné televízie, naskočila na vlak, ktorý sa volá bulvár. Pozitívny i negatívny šum vyvolali najmä reality šou Dievča za miliónVyVolení .


O týchto reláciách sa nebudem podrobnejšie zmieňovať. O ich zmysle a vplyve na divákov som už dosť napísal v predchádzajúcich častiach. Jedna vec však za zmienku stojí: program VyVolení mal vysokú sledovanosť a vyvolal rezonanciu takmer vo všetkých tlačových médiách.


Bolo to dobré znamenie, či zlé? To nechám na posúdenie čitateľom.


V tom čase už majiteľ držal Jojku pevne vo svojich liacach. Od toho sa odvíjalo aj politické smerovanie celej programovej štruktúry. Mediálny magnát zrejme vie v politických vlnách dobre plávať, priateľov mal aj má na najvyšších postoch z najširšieho politického spektra. Zdalo sa, že najviac priateľov mal vtedy v Smere. Jojka sa potichučky-poľahučky prikláňala k tejto politickej strane.


Časom sa začali znejasňovať majetkové vzťahy smerom k Jojke a TA3. Denník SME o tom napísal (24. 4. 2006): „V mediálnych kruhoch sa dlhšie špekuluje o tom, že reálnym vlastníkom televízie TA3 nie je finančná skupina J&T, ale podnikateľ Ivan Kmotrík. Úvahy o majetkovom prepojení televízie TA3 a JOJ sa naposledy objavili v monitorovacej správe s názvom Televízie v Európe za rok 2005, ktorú financovala Európska únia. Správu spracovala nadnárodná mimovládna organizácia Open Society Institute. “


Na Slovensku platia prísne pravidlá, ktoré zakazujú krížové vlastníctvo médií, čiže vlastníctvo dvoch a viacerých televízií, celoplošných rádií alebo vlastníctvo televízie a denníka. Reálne však neexistujú efektívne nástroje, ako tomu zabrániť.


V praxi v tom čase očividne fungovala (zdá sa, že funguje aj dnes) spolupráca medzi televíziami Joj a TA3. Dokazuje to napríklad aj ich spoločný a koordinovaný postup pri zavádzaní píplmetrov. Okrem toho TA3 prinášala nadštandardné informácie o aktivitách Kmotríkovho futbalového klubu Artmedia, ako aj o aktivitách televízie Jojky. Na TA3 sa objavili aj reportáže redaktorov Jojky.


Určitý príklon k Smeru, sympatie k jeho programu pretrvávali v televízii až do roku 2006, do obdobia, keď sa europoslankyňa Monika Beňová rozkmotrila s Robertom Ficom. Nuž, a keď Beňová dostala, obrazne povedané, v Smere „dištanc“, dištanc zrejme zase dostal Smer v televízii Joj (okrem Beňovej).


Ozajstné DeFacto?


Po statkoch-zmätkoch v Markíze ohlásil Daniel Krajcer prestup do Jojky. A tam ho, ako „skúseného“ moderátora, navliekli do vlastného talkshow DeFacto.


Lenže táto relácia mu akosi nesadla. V Markíze to mal jednoduchšie. Tam zrejme vedel, akým smerom viesť diskusiu, koho potlačiť a koho zatlačiť. V Jojke je to zložitejšie. Svedectvom je aj DeFacto z 25. januára 2007. Moderátor reláciu, ktorej hosťami boli podpredseda vlády Dušan Čaplovič a vtedajší predseda SMK Béla Bugár, vonkoncom nezvládol. Hostia si navzájom skákali do reči, každý sa oháňal svojou pravdou, navyše Bugárovo správanie malo veľmi ďaleko od jeho zvyčajnej nonšalantnosti.


Bugár si podopieral rukou bradu, Čaplovič ho upozornil: „Sedíte ako v krčme!“


A Bugár na to: „Nedá sa ináč, lebo z tých vašich rečí mi padá hlava!“


Diskutovalo sa o nebankových subjektoch a o dôchodkových správcovských spoločnostiach. Čaplovič obhajoval zmeny, ktoré sa pripravujú v druhom pilieri dôchodkového sporenia.


Bugár replikuje: „Ak to niekto hovorí, tak nemá v poriadku všetky závity!“


Krajcer mlčí! Na bezočivé invektívy voči podpredsedovi vlády nereaguje. Spôsob debaty mu zrejme vyhovuje, alebo nevie, kam z konope.


Záver diskusie vyznieva úplne dehonestujúco. Bugár opäť ako prvý začína za názormi svojho kolegu hľadať zdravotné problémy.


Bugár: „Pripisujem to vašej horúčke!“


Čaplovič odvetí: „Ja vášmu blúzneniu!“


Takýmito výrokmi sa končila diskusia, ktorú moderoval Daniel Krajcer.


Viackrát sa v Jojke zaskvel aj Jožo Pročko s programom Nikdy nehovor nikdy! Nezvyčajne svojské umenie zabávať predviedol najmä začiatkom roka 2007 svojimi nachytávkami v prípade Mojsejovcov. Tu naozaj prekročil hranice zábavy a prepadol sa do trápnosti, ak nie hanebnosti: namiesto smiešneho poznania pravdy divák podľahol grimase s náznakom útrpnosti. Začiatkom roka 2007 sa to výrazne odzrkadlilo na sledovanosti, ktorá začala prudko klesať. Zabávač dokrútil vo februári ďalšiu sériu nachytávok známych osobností, ukázalo sa však, že nové tváre divákov nepritiahli, skôr naopak.


Pre poriadok sa však ešte vrátim k otázke politickej línie Jojky po parlamentných voľbách v roku 2006.


Zmenila sa?


Nezmenila. V pozadí bolo cítiť ataky voči Smeru a vládnej koalícii. Všetko by bolo v poriadku, keby išlo o ataky korektné, kriticko-konštruktívne, objektívne. Lenže všetky tieto prívlastky často chýbajú, a to najmä v politických reláciách.


Čo kto vlastní?


Navyše začiatkom roka 2007 prišlo k prekvapujúcej zmene vo vlastníckych vzťahoch. J&T a Grafobal group si navzájom vymenili televízie – TA3 získala spoločnosť Grafobal group, a. s., a TV Joj zase dcérska spoločnosť J&T.


Čo sa za týmto majetkovým preskupovaním skrýva, ťažko zistiť. Presne to vedia iba tí najzasvätenejší v okolí Ivana Kmotríka a šéfov J&T.


Varianty a možnosti môžu byť rozličné. Jedným z nich je ten – skutočnosť je taká ako na papieri. Pokojne to môže byť aj tak, ako som už spomínal, že spoločnosť J&T je vlastníkom len papierovo a firmu kúpila pre svojich klientov, ktorí si želajú diskrétnosť. Takáto prax je v J&T bežná. Príkladom je aj skupovanie podielov v kúpeľoch Trenčianske Teplice, kde hovorca spoločnosti Maroš Sýkora povedal: „Majiteľmi akcií sú naši klienti, tí, ktorí si želajú anonymitu.“


Zmena vlastníckych práv znamenala aj zmeny v personálnych otázkach. Dňa 28. 2. 2007 opustil post generálneho riaditeľa Milan Kňažko...


Odišiel dobrovoľne, alebo ho odvolali? Ťažko povedať, aká je pravda. Po odchode Kňažka sa jeho kompetencií ujal výkonný riaditeľ, ako to bolo vlastne už dávno predtým...


Roku 2007 Rada pre vysielanie a retransmisiu udelila Jojke vari najviac sankcií spomedzi všetkých televízií – a to najmä za spravodajstvo. Spomeniem len niektoré – diskusia o ÚPN (15. 5.), Polícia zhabala servery (27. – 28. 6.), príspevky o firme Lawyer Partners (27. – 28. 6.), Dôveryhodnosť Mečiarovho CD (10. 9.), Dobrý striptér (3. 2.) a tak ďalej. Za odvysielanie príspevku Sexuálne orgie dostala televízia dve pokuty, spolu päť miliónov korún. Išlo o video deviatakov z Liptovského Mikuláša. Najmenej traja chlapci s dievčaťom nahrali na mobil sexuálne video, v ktorom sami vystupovali a uverejnili ho na internete. Príspevok zasiahol do ľudskej dôstojnosti a porušil ustanovenie zákona o maloletých.


(Pokračovanie nabudúce)


Pavol DINKA




Späť


Pridať komentár.

Pridanie komentára
Každý účastník tejto diskusie nesie za svoj publikovaný názor plnú zodpovednosť podľa právneho poriadku Slovenskej republiky. Pred diskutovaním si prečítajte pravidlá.
Meno:
Predmet:
Komentár:
(Musíte vyplniť všetky polia formulára.)

 

 
EFO, s.r.o. Územné plány NajNákup Panorámy, virtuálne prehliadky, virtuálne cestovanie Slovenskom MEEN Ludia a voda
 
  
  O projekte | Právne informácie | Kontakt | © 2006-2017 TERRA GRATA, n.o. vytvoril PROFIT PLUS, s. r. o.