Banskobystrický kraj   Bratislavský kraj   Košický kraj   Nitriansky kraj   Prešovský kraj   Trenčiansky kraj   Trnavský kraj   Žilinský kraj
 VYBERTE KRAJ
Sekcie E-OBCE.sk

Fórum

Firmy v obciach a mestách

Fotogaléria Slovenska

Erby slovenských obcí a miest

Naša ponuka pre obce a mestá

Cenník reklamy na stránke E-OBCE.sk

Úplný zoznam obcí Slovenska

Kontakt



Inzercia

plusPridať nový inzerát


Odkazy na iné stránky

Dochádzkový systém Dochadzka.net <<

Dochádzkový systém Biometric.sk <<



TERRA GRATA, n.o. TOPlist
TOPlist
Signatár Európskej charty bezpečnosti premávky na ceste

Počet sekcií:
11788

Počet fotografií:
9381

 

 

 

Mág poézie, koláže a kulinárstva

Slovensko, 9. 1. 2007 (Verejná správa 1/2007)



    Je to takmer neuveriteľné. Básnický debut budmerického rodáka Rudolfa Fabryho Uťaté roky vyšiel pred vyše sedemdesiatimi rokmi V literárnych dejinách mu neskôr prisúdili úlohu kliesniteľa nadrealizmu, ale Uťaté ruky sú naozaj len signálom, aj keď sa texty v jednej jeho časti označujú ako automatické.

    Mladý dvadsaťročný Fabry vtedy zblízka sledoval srdce Európy – Prahu. Pri Vltave študoval zemepis a kreslenie, predmety, ktoré potom tvorivo neraz využil aj v poézii. Diaľky ho lákali a obrazy či skôr koláže sú aj jeho mnohé básne už v Uťatých rukách. Sú plné obdivu k Bretonovi a Crevelovi, hviezdam surrealizmu, ktoré na Slovensku vtedy ešte takmer nikto nepoznal, ale v Prahe už dávno vyšli v prekladoch. V jednom rozhovore mi však prízvukoval, že nadrealizmus so surrealizmom a Bretonom nemá takmer nič spoločné.

    Možno aj v tom bola jeho predurčenosť, že stál na pražských križovatkách umenia a čakal na zelenú. Potom prešiel na druhú stranu. Poprel svoje prvotiny, ale nechal ich v zbierke ako dokument. To sa málokomu podarí (a chce), aby sa kriticky postavil k svojmu dielu. Napokon, je to aj výborný umelecký zámer.

Básnickí buriči

    Predvojnová literárna situácia na Slovensku nebola pripravená na vpád, aký spôsobili nadrealisti. Ako to napísal ich skupinový protežant a kritik Michal Považan? „Nadrealistická poézia nie je popretím doterajšieho vývinu poézie, no zároveň neprivlastňuje si to, čo sa v priebehu vývoja literatúry stotožňovalo s poéziou.“ V príkrom kontexte k predchádzajúcemu boli manifestačne formulované vyhlásenia, ale aj ich konkretizovanie v poézii. Tak sa zrodila generácia nadrealistických básnikov, z ktorej dnes už žijú len Štefan Žáry a Vladimír Reisel, ale patrili k nej aj Július Lenko či Pavel Bunčák. Legendy. Napriek tomu, že vyzneli tak trochu ako buriči, otvorene sa hlásili k odkazu „vysokej teploty krvi Janka Kráľa“.

    Rudolf Fabry neváhal použiť slová, ktorým sa poézia dovtedy vyhýbala, slová, ktoré možno pôsobili disharmonicky, škrípali a neevokovali predstavy krásna, urážali „jemnocit“, drásali myseľ a vyvolávali zimomriavky. A ešte niečo: jazyk. Niekedy spisovný, inokedy zámerne nárečový, tvrdý, neohybný, akoby chcel dokázať, že poézia je aj v nespisovných a neštandardných slovách. A pokus o šokovanie: v tridsiatych rokoch dvadsiateho storočia nazve autor v „srdci Európy“ báseň Sekvencie ku cti malomocnej, a pritom je to text o čomsi inom... Alebo sa hrá so slovíčkami v detských riekankách. Ale boli to naozaj len riekanky?

Výbušný kufor

    Dva roky po vyjdení Uťatých rúk sa básnik-študent stratil z pražských ulíc. Len najbližší kamaráti vedeli, že ho v Rumunsku uväznili, lebo prenášal v kufríku s dvojitým dnom protištátne, komunistické letáky – ani o tom nevedel. Rok strávil za mrežami, ale okrem toho, že rapídne schudol v temnici medzi potkanmi, vnemy využil v ďalších zbierkach. A maliar Štefan Bednár, ktorý šiel uväznenie oznámiť básnikovej mame, sa čudoval, kde sa v chlapcovi z ospalej dedinky, akou vtedy boli Budmerice, vzala taká výbušná obrazotvornosť, akú prejavil v Uťatých rukách. Nuž – bolo to v ňom, hoci aj dedinské prostredie zohralo svoje – „zbierali sme frndžalky a stružlikali husle z lopúcha“. Ktorý dedinský chlapec ešte aj po vojne nevedel, čo sú husle z lopúcha alebo kukuričného kôrovia? Takže, aké tam automatické písanie textov? Vždy bolo písanie kontrolované. Automaticky naskakovali v básnikovom vedomí obrazy a rýmy, ktoré boli viac nadväzné ako významové, ale o to v nadrealizme išlo – hrať sa so slovom, obracať ho, vyžmýkať z neho, čo sa dá. Áno, aj čistú vodu, ale aj vôňu diaľok, exotiky, všetkého, čo znepokojovalo mladého básnika, ktorý chcel provokovať aj tú, na ktorú si pred ním nedovolili – krásu. Lebo podľa nadrealistov bola krása aj kŕčovitá.

    Uťaté ruky sú symbol. V názve, v zaradení do literatúry, sú viacvýznamovou metaforou. Keby bolo v čase ich vzniku na Slovensku viac nadrealistických zbierok, nevyhli by sa porovnávaniu, generačnej konfrontácii. Lenže vždy musí byť niekto prvolezec a zasvietiť na novú cestičku. Uťaté ruky zostanú vždy na začiatku. Napokon, ich autor Vodnými hodinami, hodinami piesočnými a skladbou s rimbaudovským názvom Ja je niekto iný potvrdil svoju básnickú orientáciu. Takže Uťaté ruky neboli len rozmar. Boli rozbehom, nadýchnutím sa. Okysličením v atmosfére, jedinečným potvrdením toho, že básnici sú mágovia, ale nie šarlatáni.

    Tak trochu môžeme súhlasiť aj s tým, čo dlhé roky kritici a historici tvrdili, že nadrealizmus bol najmä protest pred blížiacou sa druhou svetovou vojnou. Ale bola to najmä túžba vyspovedať sa z toho, čo trápi a teší básnikov. A to bol život. Lebo život je nielen pokojný, ale aj šokujúci, teda neočakávaný. O tom sú verše, ktoré netreba historicky ohraničovať. Kto chce, tomu odovzdajú svoje posolstvo aj dnes. Poézia nie je mŕtva, iba človek je nevšímavý a občas nepočuje srdce jej zvona.

    Svoj prozaický automatický text z Uťatých rúk nazval Fabry strateným zápisníkom. Jeho vety však majú zmysel a obavy z ich naplnenia zostávajú aj po vyše sedemdesiatich rokoch. Takže..., nájdený zápisník.

Básnik s korením

    Jeho básnická a občianska púť po druhej svetovej vojne bola v mnohom podobná ostatným nadrealistickým druhom. Priklonili sa k občianskej lyrike, diametrálne odlišnej strune od slobodného nadrealistického verša. Ale Rudolf Fabry sa venoval aj iným činnostiam. Okrem niekoľkých rokov úradníčenia sa upísal najmä žurnalistike v širokom rozpätí. Niektoré noviny a časopisy, ktoré zakladal, vychádzajú dodnes. Trebárs Život. Muž, ktorý rád chodieval po bratislavských uliciach v slamenom klobúčiku, mal naozaj rád život, aj keď jeho posledný veršový cyklus Deňanôcky z bielych postelí písal doslova na nemocničnej posteli, kratší o nohy, ale nie o životný optimizmus.

    Mal rád zmenu a cestovanie. Pamätníci hovorievajú, že keď ho dlhší čas nestretli doma, určite sa s ním pozdravili na ázijských bazároch, kde hľadal nové korenia a inšpiráciu. Lebo keby bol stihol uverejniť všetky recepty, ktoré vychádzali v časopisoch pod hlavičkou Vareškou Ruda Fabryho, to by popri Ševčovičovej Prešporskej kuchyni mohlo byť potvrdením toho, že sa slovenskí spisovatelia zaujímali nielen o ducha, ale aj o telo. Reportáže z ciest prinášali vôňu a farby diaľok v čase, keď našinec nemohol veľmi cestovať a toto bola jedna z možností, ako odísť zo zovretého sveta aspoň v predstavách.

    Slovenskí spisovatelia by bez neho nemali budmerický kaštieľ, okolo ktorého za desaťročia vzniklo veľa legiend a v ňom nejedno literárne dielo. Ako rodák sa zaslúžil o to, že po vojne napoly vyrabované šľachtické sídlo pridelil štát šľachticom ducha a, chvalabohu, patrí im dodnes.

Báseň a koláž

    V bratislavskom byte zaplnenom suvenírmi z ciest vyčarovával koláže, ktoré pokladal za iný prejav alebo za podobu poézie. Tak ako vo veršoch, aj v skladaní a lepení výstrižkov videl ono lautreamontovské „stretnutie dáždnika a šijacieho stroja na operačnom stole“. Nenechával si ich len pre seba, ale ilustroval nimi výbery zo svojej poézie, a keby bol stihol, určite by ich samostatne vydal knižne. Po rokoch sa vlastne svojským spôsobom vracal k tomu, čo v mladosti v Prahe študoval – ku kresleniu, aj keď v kolážach, k zemepisu, hoci v cestovaní a reportážach. Dnes už z viacerých básnických zbierok čas mnohé odplavil, z jeho socialistického obdobia mnohé zostalo, nielen ako dokument. Veď už v Záhrade ukrutností z nadrealistického obdobia napísal: „Naše právo je právo človeka/Ale sú ľudia, čo utláčajú ľudí“, a tým vlastne predznamenal to, čo hlásal aj po oslobodení v Kyticiach tomuto životu, a vôbec, v apoteózach ľudského ducha.

    Rudolf Fabry mal naozaj veľké tvorivé rozpätie. Napísal i román Takým zvony nezvonia, písal novinové články od krátkych útvarov až po beletristické reportáže, rozhlasové hry, filmové dokumentárne scenáre. Pred rokmi sa v rozhlasovom cykle Básnik sám doma so svojou poéziou takto vyznával: „Nebojte sa myslieť na smrť ani vo chvíľach smútku, ani v okamihoch radosti. Počítajte so smrťou ako s neočakávanou návštevou...“ Ku koncu života už čítal len cez veľkú lupu, ale vnútorný zrak mal stále dostatočne ostrý na to, aby sa vyjadril o svete okolo. Mužovi, ktorý napísal Uťaté ruky, zákerná choroba napokon spôsobila uťatie nôh.

Rudolf ČIŽMÁRIK



Späť


Pridať komentár.

Komentáre
Komentár Meno
Dátum
Žiadny komentár nebol pridaný, vyjadrite svoj názor.
 

 

 
EFO, s.r.o. Územné plány NajNákup Panorámy, virtuálne prehliadky, virtuálne cestovanie Slovenskom MEEN Ludia a voda
 
  
  O projekte | Právne informácie | Kontakt | © 2006-2017 TERRA GRATA, n.o. vytvoril PROFIT PLUS, s. r. o.