Banskobystrický kraj   Bratislavský kraj   Košický kraj   Nitriansky kraj   Prešovský kraj   Trenčiansky kraj   Trnavský kraj   Žilinský kraj
 VYBERTE KRAJ
Sekcie E-OBCE.sk

Fórum

Firmy v obciach a mestách

Fotogaléria Slovenska

Erby slovenských obcí a miest

Naša ponuka pre obce a mestá

Cenník reklamy na stránke E-OBCE.sk

Úplný zoznam obcí Slovenska

Kontakt



Inzercia

plusPridať nový inzerát


Odkazy na iné stránky

Dochádzkový systém Dochadzka.net <<

Dochádzkový systém Biometric.sk <<



TERRA GRATA, n.o. TOPlist
TOPlist
Signatár Európskej charty bezpečnosti premávky na ceste

Počet sekcií:
11788

Počet fotografií:
9381

 

 

 

Konzumenti médií, poslucháči a diváci

Slovensko, 20. 3. 2007 (Verejná správa 6/2007)



Nedávno som sa s mojimi známymi rozprával o jazykových „inováciách“, o ktorých som už písal v našom časopise. Požiadali ma, aby som sa takto venoval združenému pomenovaniu konzumenti médií.


Uvedené pomenovanie využijem najprv ako východisko na všeobecnú úvahu o dynamickom vzťahu medzi jazykom a spoločnosťou. Tieto dva systémy sú od pradávna vo funkčnom vzťahu. Situácia spoločnosti sa odráža v situácii jazyka. Dynamika spoločenských zmien sa odráža v dynamike zmien v jazyku. Z tohto hľadiska je citlivá najmä slovná zásoba. Väčšina týchto zmien je zákonitá. Ich nevyhnutnosť súvisí s tým, že treba pomenovať nové skutočnosti (predmety, deje, inštitúcie a podobne), ktoré odrážajú spoločenské premeny a nový stav v jednotlivých oblastiach politického, kultúrneho a ekonomického života.


Okrem toho však každá doba prináša – opäť hlavne v lexike – aj zmeny, ktoré nie sú nevyhnutnou podmienkou úspešnej komunikácie. Platí to hlavne o niektorých slovách a slovných spojeniach, ktoré sú skôr len akousi módnou pozlátkou. Mnohé z týchto slov a slovných spojení hovoriaci nepoužíva preto, aby nimi posilnil obsahovú náplň svojho prejavu. Sú to len významovo vypáchnuté floskuly, ktoré jazyk odľudšťujú a naše vyjadrovanie zaplieňujú nadbytočným jazykovým balastom. Pritom je paradoxné, že hovoriaci sa domnieva, že svoj prejav vyšperkúva jazykovými perlami, ktoré hovoria o jeho vyjadrovacej brilantnosti. Z jednej strany sú takéto slová a slovné spojenia výrazom jazykovej pohodlnosti a zo strany druhej majú potvrdzovať, že hovoriaci aj svojím jazykovým prejavom dokazuje svoju intelektuálnu úroveň. V skutočnosti však bez ohľadu na to, či ich hovoriaci používa neuvedomene alebo zámerne, zakaždým svedčia o tom, že slovo, významovo vypáchnutá floskula (klišé, fráza) chce byť silnejšie ako myšlienka. Pritom nie je dôležité, či ide o vyjadrovaciu bezradnosť alebo o jazykový snobizmus.


Domovským priestorom spojenia konzumenti médií je tiež predovšetkým úradnícko-politicko-publicistická rétorika. Aj tu sa však už pociťuje jednak ako jazyková schválnosť a jednak ako prázdna fráza. A to aj napriek tomu, že sa začína používať aj ako terminologické pomenovanie. Jeho vznik zrejme súvisí s napätím medzi univerbizáciou a multiverbizáciou. Univerbizácia sa spája s ekonomikou vyjadrovania, ktorá je príznačná najmä pre ústne jazykové prejavy. Hovoriaci sa snaží, aby informáciu odovzdal adresátovi v čo najkratšom čase. Ekonomiku vyjadrovania pribrzďujú viacslovné združené pomenovania, ktoré označujú jednu vec, jav, inštitúciu. V bežnej jazykovej praxi sa preto používajú ich jednoslovné varianty, ktoré však majú hovorový alebo aj slangový ráz, a preto nie sú vhodné do verejných ústnych a písomných prejavov. Ide o takéto skrátené varianty viacslovných pomenovaní: vysoká škola – výška, stredná priemyslová škola – priemyslovka, cestovná kancelária – cestovka. A tak ďalej.


Spojenie konzumenti médií súvisí s multiverbizáciou, v ktorej ide o opačný slovotvorný proces ako pri univerbizácii. V tomto procese sa namiesto jednoslovného pomenovania začína používať viacslovný ekvivalent. Takéto spojenia sa využívajú v odborných, administratívnych i publicistických textoch ako prostriedok abstraktnosti a explicitnosti vyjadrovania. Ide o takéto spojenia: namietnuť – vzniesť námietku, vysvetliť – podať vysvetlenie, poďakovať – vysloviť poďakovanie, novinári – novinárske kruhy, spotrebitelia – spotrebiteľská verejnosť, čitatelia – čitateľská obec/verejnosť; čitateľské kruhy. Niet pochýb o tom, že najmä v bežných ústnych jazykových prejavoch sa viacslovné varianty vyskytujú zriedkavo, jednak preto, že idú proti ekonomike výrazu, a jednak preto, že sa v nich pociťujú ako jazyková schválnosť.


Takto treba hodnotiť aj spojenie konzumenti médií, ktoré má blízko ku knižným pomenovaniam, a preto v ústnych prejavoch na seba upozorňuje, pociťuje sa ako výnimočné. Táto exkluzívnosť súvisí aj s tým, že slovo konzument má presne vymedzený konkrétny význam odberateľ, priamy spotrebiteľ, napríklad konzument výrobkov, potravy. Pri tomto slove však nastal posun od konkrétneho k abstraktnému významu. S týmto posunom súvisí vznik spojení konzumenti (=prijímatelia) informácií, konzumenti (=odberatelia, čitatelia) literatúry, na pozadí ktorých zrejme vzniklo aj spojenie konzumenti médií. Problém je však v tom, že médiá vysielajúinformácie, ktoré rozhlasoví poslucháči a televízni diváci prijímajú a ktoré v naznačenom abstraktnom posune konzumujú. A tak nekonzumujú médiá, ale informácie. Ukazuje sa teda, že tu teda ide o logický lapsus.


V jazyku však existuje viacero takýchto „nelogickostí“. Ak sme hladní, nezjeme celú misu halušiek, ale zjeme všetky halušky, takisto nečítame Kukučína, ale čítame jeho román Dom v stráni. V takomto zmysle, presnejšie – v takomto významovom posune sa z nás môžu stať aj konzumenti médií. Toto spojenie má ambície – aby som i ja použil nelogickú personifikáciu – spoločným pomenovaním označiť tak rozhlasových poslucháčov, ako aj televíznych divákov.


Čitateľom Verejnej správy však odporúčam, aby vo svojom vyjadrovaní zostali skromnými. Nech sa naďalej považujú za rozhlasových poslucháčov a televíznych divákov. No pred televízorom by nemali konzumovať priveľa sladkostí, lebo to vraj škodí zdraviu.


Ján FINDRA



Späť


Pridať komentár.

Komentáre
Komentár Meno
Dátum
Žiadny komentár nebol pridaný, vyjadrite svoj názor.
 

 

 
EFO, s.r.o. Územné plány NajNákup Panorámy, virtuálne prehliadky, virtuálne cestovanie Slovenskom MEEN Ludia a voda
 
  
  O projekte | Právne informácie | Kontakt | © 2006-2017 TERRA GRATA, n.o. vytvoril PROFIT PLUS, s. r. o.