Banskobystrický kraj   Bratislavský kraj   Košický kraj   Nitriansky kraj   Prešovský kraj   Trenčiansky kraj   Trnavský kraj   Žilinský kraj
 VYBERTE KRAJ
Sekcie E-OBCE.sk

Fórum

Firmy v obciach a mestách

Fotogaléria Slovenska

Erby slovenských obcí a miest

Naša ponuka pre obce a mestá

Cenník reklamy na stránke E-OBCE.sk

Úplný zoznam obcí Slovenska

Kontakt



Inzercia

plusPridať nový inzerát


Odkazy na iné stránky

Dochádzkový systém Dochadzka.net <<

Dochádzkový systém Biometric.sk <<



TERRA GRATA, n.o. TOPlist
TOPlist
Signatár Európskej charty bezpečnosti premávky na ceste

Počet sekcií:
11788

Počet fotografií:
9381

 

 

 

Ako a kedy možno niekoho dobehnúť

Slovensko, 25. 9. 2007 (Verejná správa 19/2007)



V tomto príspevku sa vrátim k listu, o ktorom som hovoril v úvahe pred dvoma týždňami. Pravidelní čitatelia rubriky Jazyk a reč si iste (možno) pamätajú, že v obálke nebol žiaden text (písomná informácia) od odosielateľa, našiel som v nej iba ústrižok z novín. Na tomto ústrižku bol krátky článok uvedený titulkom Palko dobehol Hrušovského. Titulok bol ohraničený v kruhu, od ktorého viedla šípka k poznámke napísanej perom: „Čo Vy nato?“


Anonymný pisateľ tejto poznámky sa možno v duchu aj usmieval, keď mi list posielal, nechal ma vlastne v „štichu“, nech sám prídem na to,na čo myslel, keď titulok novinového článku vyznačil kruhom. Usúdil som, že ho pravdepodobne zaujalo slovo dobehnúť, pretože je významovo nejednoznačné. Pravdaže, netušil som, či sa domnieva, že toto slovo do titulku patrí, alebo či jeho použitie treba hodnotiť negatívne. A tak sa pri tejto dileme spoločne pristavme.


Najprv nazrime do Slovníka súčasného slovenského jazyka, ktorého prvý diel (písmená A – G) vyšiel prednedávnom a o ktorom bola v časopise Verejná správa (číslo 15 – 16) dvojstranová informácia. Význam slovesa dobehnúť sa v ňom vykladá na 670. strane. Na prvý pohľad je zrejmé, že ide o viacvýznamové slovo. A keďže jeden z významov je základný a ďalšie, druhotné významy vznikli štiepením prvotného významy, hovoríme o polysémickom pomenovaní. V citovanom slovníku sa pri slovese dobehnúť uvádzajú tieto významy:


1. dobehnúť kam: behom, rýchlou chôdzou alebo dopravným prostriedkom sa niekam dostať; prísť niekam načas (Dobehla k nám aj niekoľkokrát za deň);


2. dobehnúť koho, čo: behom, rýchlym pohybom niekoho, niečo dostihnúť (Na bicykli ma ľahko dobehnete.);


3. dobehnúť čo: nahradiť niečo zameškané; synonymum dohoniť, dohnať (dobehnúť zmeny v ekonomike);


4. dobehnúť koho (v čom), čo: vyrovnať sa niekomu v niečom, odstrániť rozdiel; synonymum dohoniť, dohnať (Dobehnúť Veľkú Britániu vo výrobe surovej ocele.);


5. dobehnúť koho, expresívne uplatnenie: vedome sa dopustiť podvodu alebo menšieho klamstva voči niekomu, oklamať; synonymum okabátiť, prejsť niekomu cez rozum (Dobehol ho, namysleného chytráka.).


Vráťme sa teraz k slovesu dobehnúť v našom titulku. Ak by sme ho sledovali iba v kontexte titulku, jeho význam môžeme interpretovať dvojako. Na prvý pohľad sa ponúka predpoklad, že ho autor využil v druhom význame – rýchlym pohybom niekoho, niečo dostihnúť (synonymum dohoniť). Kontext titulku však nebráni ani tomu, aby sme uvažovali, že ho autor využil v piatom význame – vedome sa dopustiť klamstva voči niekomu, oklamať ho (synonymum okabátiť). Dokonca sa zdá, že tento význam je dominantný.


Keď si však prečítame vlastný text, zistíme, že vo vzájomnom kontakte titulok – obsah článku sa slovo dobehnúť významovo vymedzuje jednoznačne. V titulku sa uplatnilo v druhom z uvedených významov. V článku sa totiž hovorí o tom, že pred snemom KDH viacero okresov navrhuje za predsedu hnutia V. Palka, takže Hrušovského už takmer dobehol.


Možno predpokladať, že odosielateľ spomínaného listu nebol spokojný s tým, že ak sa na titulok pozeráme bez jeho vzťahu k vlastnému textu, sloveso dobehnúť je významovo vágne, vyžarujú z neho dva výrazne odlišné významy, z ktorých jeden je expresívny. Navyše vo významovom priestore titulku sa práve tento expresívny význam ponúka predovšetkým. Na pozadí mimojazykového, spoločensko-politického kontextu totiž akcentuje predvolebné napätie medzi dvoma uchádzačmi o predsednícky post. Ponúka sa teda významová interpretácia, že Palko Hrušovské nejako dobehol, že ho okabátil, prešiel mu cez rozum.


Je čas, aby sme sa dostali k odpovedi na otázku, či takýto významový rozptyl v rámci jedného slova možno akceptovať, či to vo vzťahu k čitateľovi nie je zavádzajúce, a teda neférové. Odpoveď na túto otázku bude zároveň aj odpoveďou na adresnú otázku odosielateľa „Čo vy na to ?“.


Možno táto odpoveď bude nečakaná, musím však konštatovať – a robím to rád – že sloveso dobehnúť bolo v analyzovanom titulku použité náležite. Dokonca autora treba pochváliť za tento invenčný nápad. Musíme si totiž uvedomiť funkčný (štýlový) priestor, v ktorom text vznikol a v ktorom autor toto sloveso použil. Ide o publicistický štýl, ktorý má svoje špecifiká. V publicistike, najmä v niektorých žánroch, sa totiž bežne využívajú nekonvenčné jazykovo-štylistické postupy, čo platí najmä o titulku. V titulku totiž môže byť v kondenzovanej skratke obsiahnutý obsah vlastného textu, čo má čitateľa stimulovať, aby si prečítal celý článok. Nie sú však zriedkavé prípady, že titulok skôr niečo naznačuje, ako prezrádza, čím atakuje zvedavosť čitateľa. Ale titulok môže byť aj polysémický (viacvýznamový), čo môže čitateľa takpovediac podráždiť, a tým vlastne ešte viac prebúdzať jeho zvedavosť, aby našiel vo vlastnom článku jednoznačnú odpoveď. A to je aj prípad nášho titulku.


Autor totiž zámerne vychádzal z viacvýznamového potenciálu slovesa dobehnúť, z jeho sémantickej divergentnosti. Funkčne teda využil napätie medzi význammi, ktoré vyžaruje jedna slová forma. Tento významový „konflikt“ v rámci jedného slova si čitateľ spravidla nemôže nevšimnúť, a o to v publicistike vlastne ide. Cez podobu (formu) titulku sa upriamuje pozornosť čitateľa na vlastný text, prebúdza sa jeho zvedavosť. Je potom predpoklad, že si tento text aj prečíta.


Ján FINDRA




Späť


Pridať komentár.

Komentáre
Komentár Meno
Dátum
Žiadny komentár nebol pridaný, vyjadrite svoj názor.
 

 

 
EFO, s.r.o. Územné plány NajNákup Panorámy, virtuálne prehliadky, virtuálne cestovanie Slovenskom MEEN Ludia a voda
 
  
  O projekte | Právne informácie | Kontakt | © 2006-2017 TERRA GRATA, n.o. vytvoril PROFIT PLUS, s. r. o.