|
|
Kultúrny súmrak globálnej civilizácie
Slovensko, 31. 3. 2008 (Verejná správa 6/2008)
Sedemnásta knižná publikácia Ladislava Ondriša Kto nájde lepší svet s podtitulom Ilúzie v šoubiznise (vydavateľstvo Sprint, Bratislava 2007) je brilantne kompozične zostavená z atraktívneho príbehu a pôsobivých esejistických segmentov autorskej výpovede. Vďaka solídnym základom osobnej životnej skúsenosti a prostredníctvom intelektuálnej prenikavosti kritickej reflexie negatívnych trendov prináša hlboké poznanie temných stránok kultúrneho súmraku globálnej civilizácie na začiatku nového tisícročia.
Autorova zbehlosť v prostredí šoubiznisu a spoločenskej smotánky sa opiera o pestrú prax v oblasti riadenia viacerých exkluzívnych inštitúcií. Postupne bol vrcholovým manažérom prestížnych cestovných kancelárií, Strediska zahraničných služieb Ministerstva kultúry SR, Slovenského literárneho fondu, Ústredia Slovenského filmu a Slovenskej literárnej agentúry. Od roku 1991 vedie vlastnú vydavateľskú, filmovú a reklamnú agentúru. Jednoducho - autor má čo povedať o živote, o ľuďoch a o spoločenskom výslní a vie to povedať veľmi presvedčivo a príťažlivo.
Slovenskí prozaici sa zväčša prednostne orientujú na témy súvisiace s už uzavretými kapitolami historického vývoja - veď po boji je každý generálom a každému je odrazu všetko úplne jasné. Ďalšiu kategóriu tuzemských spisovateľov predstavujú autori, ktorí po roku 1990 do nášho priestoru s rozličnou mierou talentu a literárnej zručnosti implantovali poklesnuté komerčné žánre mafiánskej a podobnej literatúry čerpajúcej motívy z podsvetia. Určité bratislavské odborné a rezortné autority majú tendenciu pokladať niektorých „mafstoristov“ za priekopníkov a nositeľov významných inovácií v slovenskej literárnej tvorbe – čo je naozaj veľmi hlboké nedorozumenie. (Už len aby nezabudli nejaký podobný imitačný produkt zaradiť do reprezentatívneho medzinárodného edičného projektu, v rámci ktorého vyjde desať súčasných slovenských románov v desiatich slovanských jazykoch.) No a na dôvažok zopár miestnych autoriek v skromných domácich podmienkach úspešne konkuruje svetovým gýčovým bestsellerom z červenej knižnice.
Na pozadí načrtnutej mapy aktuálnych pohybov, výbojov a smerovaní slovenského písomníctva Ladislav Ondriš bez zveličovania zaujíma pozíciu prvého autora, ktorý sa serióznym spôsobom zmocňuje žeravého jadra všeobecnej devalvácie tradičných hodnôt a univerzálneho úpadku akýchkoľvek kvalitatívnych kritérií. Bez vyhýbavých manévrov odvážne i rozvážne vstupuje na hlavnú magistrálu spoločenského vývoja, ktorý sa generuje veľmi rýchlo a riskantne, ale nikto nevie, k akým konečným cieľom vlastne chce dospieť. Svojím dielom otvára Pandorinu skrinku súčasnosti, z ktorej sa šíria epidémie najkrutejších foriem zla, brutálneho násilia, nezmyselného ubližovania, bezhraničného individualizmu, neukojiteľnej ziskuchtivosti, duchovnej prázdnoty, odcudzenia, osamelosti a sklamania. Ukazuje čitateľom, čo sa skrýva pod povrchom trblietavej ničoty a márnosti.
V plnej nahote ukazuje apokalyptický obraz mediálnych manipulácií, ale napriek oprávnenej úzkosti z neželateľných javov a pochmúrnych úkazov hľadá na tomto nedokonalom svete (keďže iný nemáme k dispozícii) miesto pre človeka, ľudskosť a dôstojný život. A upozorňuje nás na skutočnosť, že kľúč k riešeniu životných hlavolamov nosí každý sám v sebe.
Pavol JANÍK
Späť
Pridať komentár.
|