Banskobystrický kraj   Bratislavský kraj   Košický kraj   Nitriansky kraj   Prešovský kraj   Trenčiansky kraj   Trnavský kraj   Žilinský kraj
 VYBERTE KRAJ
Sekcie E-OBCE.sk

Fórum

Firmy v obciach a mestách

Fotogaléria Slovenska

Erby slovenských obcí a miest

Naša ponuka pre obce a mestá

Cenník reklamy na stránke E-OBCE.sk

Úplný zoznam obcí Slovenska

Kontakt



Inzercia

plusPridať nový inzerát


Odkazy na iné stránky

Dochádzkový systém Dochadzka.net <<

Dochádzkový systém Biometric.sk <<



TERRA GRATA, n.o. TOPlist
TOPlist
Signatár Európskej charty bezpečnosti premávky na ceste

Počet sekcií:
11788

Počet fotografií:
9381

 

 

 

Etika a estetika jazykovej komunikácie

Slovensko, 29. 4. 2008 (Verejná správa 9/2008)



V našej rubrike o jazyku a reči som v úvahe o výrazovo-vyjadrovacom gýči a smogu použil termín kategória miery. Tento termín uplatním aj pri prezentovaní myšlienky, že v procese komunikácie by sme sa mali snažiť vytvárať texty, ktoré budú v hĺbkovom podloží etické a na povrchovej úrovni estetické. Aj preto, aby sme sa vyhli textovému gýču a smogu. Kategória miery je hodnotovým kritériom, ktoré hovorí o možnostiach a obmedzeniach pri tvorbe textu. Hodnotovými kritériami kategórie miery sú faktory (konkrétnej) komunikačnej situácie, na priesečníku ktorých sa rodí konkrétny jazykový prejav. Ak autor rešpektuje ich tlak (požiadavky), je predpoklad, že vytvorí text, ktorý bude mať etický a estetický rozmer.


Rátam pritom s námietkou, či aj na vecný text sa vzťahuje požiadavka etickosti a estetickosti. Vo vecných textoch sa totiž jazyk uplatňuje vo svojej základnej, komunikatívnej funkcii. Iba v umeleckých textoch sa na komunikatívnu funkciu navrstvuje estetická funkcia, v dôsledku čoho tieto texty pôsobia na adresáta emocionálno-esteticky.


Pripomeňme si v tejto súvislosti, že ktorýkoľvek hmotný i nehmotný predmet, ktorý vytvoril človek, sa môže stať estetickým objektom. Potom zároveň platí, že estetická hodnota nemusí byť vždy identická s umeleckou hodnotou. A teda aj kultúrny a kultivovaný vecný text môže tiež byť nositeľom estetickej hodnoty, v čitateľovi alebo v poslucháčovi môže vyvolať príjemný = estetický zážitok. Pravdaže, aj vecný text ako estetický objekt musí byť vybudovaný na základe primeraných estetických kritérií, ktoré súvisia so spomínanými faktormi komunikačnej situácie. Rešpektovanie týchto kritérií znamená, že náš jazykový prejav bude mať v hĺbkovej obsahovo-tematickej rovine etický rozmer a na povrchovej rovine sa nespreneverí požiadavke estetickosti, ktorá je vlastne synonymom kultúrnosti a kultivovanosti.


Etický rozmer je spätý s hĺbkovou organizáciou jazykového prejavu, s jeho obsahovo-tematickým podhubím. V tejto súvislosti by sme etiku mohli chápať ako problém morálky. S touto charakteristikou sú späté také pojmy ako dobro, cnosť, spravodlivosť, ale aj morálne zákony a normy. Sú to vlastne hodnotové kategórie, prostredníctvom ktorých sa nazerá na konanie človeka v istej konkrétnej situácii, skúma a hodnotí sa, či toto konanie je v súlade s morálnymi princípmi, ktoré sa všeobecne prijímajú ako spoločensky záväzné. Etické princípy sa objektivizujú v podobe noriem, ktoré nám „predpisujú“, ako sa v konkrétnej situácii máme správať. Tieto požiadavky a princípy sa vzťahujú aj na etiku komunikácie.


Expedient (hovoriaci) vo svojom texte informuje adresáta o výseku skutočnosti. Istý jav, predmet, udalosť analyzuje a prípadne aj hodnotí a interpretuje. Etika komunikácie alebo komunikatívna etika pritom predpokladá, že autor neprekročí hranice kategórie miery, že jeho komunikačná aktivita bude v súlade s mravným konaním a s normami spoločenského správania. V tomto zmysle v priestore etických noriem tu ide o napätie na osi pravdivosť – nepravdivosť, logickosť – nezmyselnosť, spriezračňovanie – zahmlievanie (znejasňovanie) informácie. Problém etiky komunikácie teda súvisí s tým, ako autor vyberá obsahovo-tematické segmenty, ako ich hierarchizuje a ako organizuje ich následnosť. Práve pri tejto komunikačnej aktivite ide o to, či autor dôsledne rešpektuje morálne zákony a normy (dobro, cnosť, spravodlivosť, pravdivosť), alebo či vo svojom texte účelovo akcentuje pragmatický zámer, hoci si je vedomý, že adresáta zavádza, že mu polopravdu alebo aj lož podsúva ako zaručenú pravdu. Nezáleží mu na pravdivosti vysielanej informácie, ale na svojej „pravde“, o ktorej chce presvedčiť aj adresáta.


Estetický rozmer komunikácie sa prezentuje na povrchovej úrovni textu, v jeho jazykovo-kompozičnej organizácii. Predpokladám, že každý človek má vo svojom vedomí ukotvený individuálny vkus, ktorý je viac alebo menej identický s estetickou normou, ktorú v istom historickom čase prijíma istá spoločnosť ako (relatívne) záväznú. Človek je teda schopný/neschopný na základe prijatých estetických kritérií intuitívne alebo uvedomene hodnotiť povahu konkrétneho predmetu. Platí to aj o komunikácii a o texte ako o možnom estetickom predmete.


Uplatňovanie estetickej normy predpokladá, že autor bude rešpektovať a dodržiavať požiadavky gramatických a najmä štýlových a komunikačných noriem, ktoré by mal mať ukotvené vo svojej jazykovej, štýlovej a komunikačnej kompetencii. V podstate tu ide o to, aby autor vyberal vhodné výrazové prostriedky z pólovo odlišných možností na osi príznakovosť – bezpríznakovosť, nocionálnosť – expresívnosť. Ako som už naznačil pri inej príležitosti, žiaľ, aj vo verejných oficiálnych prejavoch autori túto požiadavku nie vždy rešpektujú. Až príliš často nefunkčne využívajú expresívne, pejoratívne a neraz aj vulgárne slová a slovné spojenia. Tu práve ide nielen o porušenie estetických, ale aj etických noriem i o porušenie noriem spoločenského správania.


V tejto úvahe som chcel zdôrazniť, že aj vecný text by mal byť v hĺbkovej rovine presný, jednoznačný i pravdivý, a teda etický. Zároveň by mal byť na povrchovej úrovni elegantne ustrojený, a teda estetický. Táto požiadavka sa vzťahuje aj (najmä) na politikov a publicistov.


Ján FINDRA



Späť


Pridať komentár.

Komentáre
Komentár Meno
Dátum
Žiadny komentár nebol pridaný, vyjadrite svoj názor.
 

 

 
EFO, s.r.o. Územné plány NajNákup Panorámy, virtuálne prehliadky, virtuálne cestovanie Slovenskom MEEN Ludia a voda
 
  
  O projekte | Právne informácie | Kontakt | © 2006-2017 TERRA GRATA, n.o. vytvoril PROFIT PLUS, s. r. o.