Banskobystrický kraj   Bratislavský kraj   Košický kraj   Nitriansky kraj   Prešovský kraj   Trenčiansky kraj   Trnavský kraj   Žilinský kraj
 VYBERTE KRAJ
Sekcie E-OBCE.sk

Fórum

Firmy v obciach a mestách

Fotogaléria Slovenska

Erby slovenských obcí a miest

Naša ponuka pre obce a mestá

Cenník reklamy na stránke E-OBCE.sk

Úplný zoznam obcí Slovenska

Kontakt



Inzercia

plusPridať nový inzerát


Odkazy na iné stránky

Dochádzkový systém Dochadzka.net <<

Dochádzkový systém Biometric.sk <<



TERRA GRATA, n.o. TOPlist
TOPlist
Signatár Európskej charty bezpečnosti premávky na ceste

Počet sekcií:
11788

Počet fotografií:
9381

 

 

 

Viac času a priestoru pre tvorivosť

Slovensko, 21. 8. 2008 (Verejná správa 17/2008)



Nastávajúci školský rok bude pre vzdelávacie inštitúcie prelomový. Keď prezident republiky v polovici júna podpísal školský zákon, definitívne stanovil 1. september 2008 za začiatok reformy slovenského školstva. Vedenie rezortu tentoraz vyprevádzalo pedagógov na dovolenky s vedomím, že na zaslúžený oddych budú mať menej času. Prázdninové mesiace museli venovať príprave podmienok na rozbeh reformy i na tvorbu školských vzdelávacích programov, ako jednej z jej súčastí.


„Stojíme na prahu niečoho nového. Keď spojíme sily, budeme v septembri otvárať nielen nový školský rok, ale aj novú etapu slovenského školstva“, prízvukoval minister Ján Mikolaj a zároveň pripomínal učiteľom aj veľkosť a jedinečnosť príležitosti uviesť reformné predstavy čo najskôr do praxe: „Plne si uvedomujem istú časovú tieseň, ale na druhej strane čas nie je až takou veľkou prekážkou, aby sme reformu zastavili. Veď snaha učiť po novom je tu už od schválenia národného programu Milénium. Odvtedy ubehlo osem rokov. Keby sme nezačali teraz v septembri, školy by celý ďalší rok stáli a prešľapovali na mieste. Museli by – a vlastne zbytočne – čakať a nemali by tú voľnosť, ktorú im dávame. Bol by to stratený rok. A to je vysoká cena, pretože dynamika súčasnej doby nám zmeny vo vzdelávaní odkladať už nedovoľuje.“


Štátne vzdelávacie programy pre jednotlivé stupne vzdelania dostali konečnú podobu na júnovej gremiálnej porade ministra školstva. Zapracovali do nich ešte niekoľko zmien, ktoré vzišli z podnetov po poradách s riaditeľmi a pedagógmi škôl po celom Slovensku.


Debaty o časovom faktore


Kým kolegovia v Čechách mali na prípravu programov dva roky, slovenskí učitelia si s tvorbou týchto náročných dokumentov museli poradiť počas tohto leta a navyše v čase dovoleniek. Definitívne znenie programov mohli nájsť na elektronickej stránke ministerstva, na internetových portáloch špecializovaných pedagogických ustanovizní i na stránkach rezortnej tlače. Naporúdzi mali vzory školských vzdelávacích programov, ktoré mohli popri predpísanom rozsahu učiva využiť pri tvorbe svojich vlastných predstáv, čo a ako budú vyučovať. S konzultáciami sa mohli obracať na Štátny pedagogicky ustav a na Štátny inštitút odborného vzdelávania a s ich pracovníkmi riešili odborné otázky, prípadné nejasnosti alebo problémy. Podľa odporúčaní by školy mali mať školské vzdelávacie programy hotové do 28. augusta.


Názorovej opozícii, ktorá žiadala reformu oddialiť až o niekoľko rokov, aj racionálnejším pochybovačom, čo namietali, že dvojmesačný prázdninový čas na prípravu takého dôležitého školského dokumentu je predsa len krátky, minister začiatkom leta odkázal: „Reforma nemôže nabiehať osem či deväť rokov, to je pridlho. Časový rámec začiatku alebo nábehu na nový obsah a formy sme určili aj podľa dĺžky jednotlivých stupňov vzdelania – ISCED. Na prvom stupni základnej školy to budú štyri roky, na druhom päť, na stredných školách štyri roky. Od septembra sa reforma začína v prvých ročníkoch jednotlivých stupňov, čo je dvadsať až dvadsaťpäť percent z celého štúdia. Samotný nábeh sme rozložili na niekoľko rokov aj preto, aby sme všetky skúsenosti mohli čo najrýchlejšie vyhodnocovať. Som presvedčený, že reformu zvládneme. To, čo začíname, je vlastne beh na dlhé trate. Sily si treba rozložiť, aby sme vydržali a dobehli do cieľa“.


Reforma, ale nie šablóna


Vedenie ministerstva si uvedomuje, že pri uplatňovaní reformy budú aj rozdiely. Niektoré školy začnú aktívnejšie a razantne, inde budú možno vyčkávať, alebo ich nástup bude pomalší. To všetko je prirodzená súčasť reformy, ktorá nie je šablónou. Rýchlosť zmien si zvolia samotné školy. K princípom reformy totiž patrí aj zodpovednosť. Časť zodpovednosti za vzdelávanie – za to, čo a ako sa učí, sa presúva zo štátu na školy a učiteľov.


Podčiarkol to vo svojom príhovore pred prázdninami aj minister: „Reforma je tvorivý a živý proces, môže sa vyvíjať raz rýchlejšie, inokedy pomalšie. Dôležité je, aby sme začali. Možno budú školy, ktoré celý vzorový školský program len opíšu. No aj to pokladám za veľké plus, pretože už v tomto dokumente sú nové veci. Znamená to, že aj tieto školy niečo zmenia, a to je pozitívum.


Reformy sa netreba báť, skôr sa treba na ňu tešiť. Veď konečne bude menej učiva a pedagógovia budú mať viac času na tvorivosť. To pokladám z celej reformy za najcennejšie. Učiteľov a školy odbremeníme od zbytočností, od byrokracie. Tým získajú viac času na prácu so žiakmi, budú môcť učiť tak, ako si myslia, že je to najlepšie. Aj preto verím, že nastal správny čas, kedy treba reformu spustiť.“


Tajomník Štátneho pedagogického ústavu Ľudovít Hajduk: „Konzultačné aktivity k zavedeniu Štátnych vzdelávacích programov a k tvorbe Školských vzdelávacích programov stále prebiehajú. Ústav poskytuje poradenstvo pre školy, ktoré programy vytvárajú a potrebujú odborné konzultácie na naplnenie počtu voliteľných hodín. Na poskytovanie informácií sme zriadili priamu telefonickú linku 02/492 276 209. Otázky sa najčastejšie dotýkajú zvýšenia počtu hodín v Štátnom vzdelávacom programe z voliteľných hodín a tvorby osnov vlastných predmetov, možností pedagogického overovania úplne nových predmetov a využitia vlastných skúseností z doteraz vyučovaných voliteľných a nepovinných predmetov. Do septembra ešte pripravíme novú koncepciu vydávania učebníc s novým obsahom. Rovnako sa chystáme na zriadenie Kurikulárnej rady. S nástupom nového školského roka začne pôsobiť Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania, ktorý bude monitorovať a hodnotiť kvalitu vzdelávania. Na starosti bude mať aj externé časti maturitných skúšok a testovanie v školách. Jeho pracovisko sa postupne odčlení od nášho ústavu. Na ďalších úlohách, ktoré vyplývajú zo školského zákona, intenzívne pracujeme.“


Učitelia nesmú zostať osamotení


Bremeno reformy je zatiaľ na pleciach učiteľov. Nový školský zákon však prenáša časť zodpovednosti i na zriaďovateľov škôl. Rodičia sa o novinky, ktoré budú platiť od septembra v školách, zaujímajú len zbežne alebo sa o ne neinteresujú vôbec. Aby mali väčší kontakt so školou, uvažuje sa o zavedení elektronických žiackych knižiek. Prostredníctvom nich sa dozvedia, čo sa v škole udialo a nebudú dostávať len na sprostredkované informácie. Z domu si pohodlne pozrú známky svojich ratolestí a prakticky kedykoľvek elektronicky budú môcť komunikovať s učiteľom príslušného predmetu. Preto s reformou úzko súvisí aj elektronizácia školstva, vytvorenie datacentra či intranetu.


O obavách z krátkosti času na prípravu programu hovorila koncom júna v ankete aj Anna Chmúrová zo základnej školy v Starej Turej. V podstate vyjadrila nálady väčšiny slovenských učiteľov.


„Stále o tom diskutujeme a názory v pedagogickom zbore sú rôzne. Uvedomujeme si, že je to naša prvoradá úloha a určite sa jej budeme venovať s plnou vážnosťou aj v čase dovoleniek. Záleží nám na dobrom mene školy, preto musí byť náš program kvalitný.“


V tejto škole sa dlhodobo zameriavajú na vyučovanie cudzích jazykov. Od školského roka 2007/2008 budú povinne vyučovať dva cudzie jazyky od 7. ročníka. Ponúkajú angličtinu, nemčinu, francúzštinu a ruštinu. Jazyky tu vyučujú kvalifikovaní pedagógovia. Od septembra chcú v pilotnom projekte formou blokového vyučovania na prvom stupni učiť v anglickom jazyku aj iné predmety. V rámci vlastných výukových programov profilujú vyučovanie aj na poznávanie svojho kopaničiarskeho regiónu a na zvyšovanie počítačovej gramotnosti žiakov už od 1. ročníka.


„Mesto Stará Turá ako zriaďovateľ má ku škole veľmi dobrý vzťah. Necháva nám priestor na vlastnú iniciatívu a možnosť riadiť školu podľa vlastných predstav, ale požaduje presné informácie o dianí v škole. Rovnako dobrú a vzájomne ústretovú spoluprácu mame i so školským úradom, s ktorým aj v tejto oblasti najviac spolupracujeme,“ zhrnula táto učiteľka.


Riaditeľ VII. základnej školy na Školskej ulici v Leviciach Peter Šturc už má jasnú predstavu, čo urobia s voľnými hodinami, ktoré majú k dispozícii: „V prvom ročníku dotujeme predmety matematika, prírodoveda, výtvarná a telesná výchova. Doteraz sme mali nepovinné vyučovanie anglického jazyka, budeme ho naďalej vyučovať od prvého ročníka – jednu hodinu týždenne.“


V piatom ročníku táto škola doplní časovú dotáciu matematiky, biológie a geografie. Chcú zaviesť predmet regionálny dejepis, respektíve zemepis, a tiež zvýšiť časovú dotáciu telesnej výchovy o jednu hodinu .


Jazykmi získavajú peniaze


„Podľa našich informácií má väčšina škôl svoje vzdelávacie programy už pripravené,“ približovala aktuálny stav riaditeľka odboru masmediálnej komunikácie na ministerstve Andrea Stoklasová. „Keďže sa výrazne rozširuje a napreduje vyučovanie cudzích jazykov, pridelili sme základným a stredným školám v rámci projektu Jazykové laboratóriá bezmála 25 miliónov korún. Z takmer osemsto šesťdesiatich žiadostí sme vyhoveli osemdesiatim ôsmim školám. Tie svoje budúce aktivity orientujú na vytvorenie nových jazykových učební, modernizáciu už existujúcich, nákup a vybavenie jazykových laboratórií. Z týchto finančných prostriedkov si tiež môžu doplniť knižničný fond a obnoviť učebné pomôcky. Učebne im poslúžia aj na aktivity mimo vyučovania. Práve mieru a rôznosť aktivít vo vyučovacom procese, spoluprácu žiakov, učiteľov, rodičov a miestnych obyvateľov, ale aj nápaditosť a originalitu projektov zohľadňovala komisia pri výbere úspešných škôl. Tie získali od 186 000 do 290 000 korún. Projekty budú realizovať od začiatku školského do konca kalendárneho roka.“


„My začíname vyučovať prvý cudzí jazyk už v prvom ročníku, druhý – nemčinu – v piatom. Od piateho ročníka v našej Základnej škole na Májovom námestí v Prešove zriadime aj športové triedy zamerané na bedminton,“ uviedla ako príklad autonómnosti pri tvorbe školských programov riaditeľka školy Danka Štucková.


Ľuba Balajová zo Základnej školy s materskou školou v Trenčianskych Stankovciach, kde je v tridsaťčlennom kolektíve prevaha mladých učiteľov: „Mám desaťročnú pedagogickú prax a v Stankovciach učím na prvom stupni štvrtý rok. Do prípravy nášho školského programu sme sa vďaka aktivite našej riaditeľky pustili hneď po niekoľkých operatívnych poradách. Som nadšená z pestrosti práce v škole. Vedenie je aktívne v modernizácii školy, prístupné a otvorené netradičným formám vyučovania, podporuje tvorivosť učiteľov, ich ďalšie vzdelávanie, nové prístupy a rozvíjanie tak žiadanej počítačovej i jazykovej gramotnosti. Zvlášť si cením ľudský prístup k zamestnancom. To je podľa mňa najväčší vklad na vstup do novej éry v školstve.“


Emil SEMANCO



Späť


Pridať komentár.

Komentáre
Komentár Meno
Dátum
Žiadny komentár nebol pridaný, vyjadrite svoj názor.
 

 

 
EFO, s.r.o. Územné plány NajNákup Panorámy, virtuálne prehliadky, virtuálne cestovanie Slovenskom MEEN Ludia a voda
 
  
  O projekte | Právne informácie | Kontakt | © 2006-2017 TERRA GRATA, n.o. vytvoril PROFIT PLUS, s. r. o.