|
|
Aj Rómovia musia priložiť ruku k dielu
Slovensko, 6. 1. 2009 (Verejná správa 25-26/2008)
Programové vyhlásenie vlády z roku 2006 reflektuje aj situáciu Rómov. Zlepšenie ich postavenia a životnej úrovne zdôraznila i Európska komisia pri schvaľovaní Národného strategického referenčného rámca na obdobie 2007 – 2013, ktorého Centrálnym koordinačným orgánom je Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja SR. Minister Marian JANUŠEK, ktorý ho riadi, nám zaslal k tejto problematike nasledujúci príspevok.
Rómsky problém sa prelína vo väčšine z jedenástich operačných programov. Naše ministerstvo riadi tri. Z nich je najvýznamnejší regionálny, v ktorom možno preinvestovať zhruba 50 miliárd korún.
Keď sa hovorí o Rómoch, vždy sa mi vynoria z mysle dva obrazy. Prvý – a veľmi nelichotivý – z rómskej osady na Spiši. Druhý pochádza z návštevy osady vo Veľkom Šariši, ktorú som absolvoval zhruba pred rokom spolu s komisárkou Európskej komisie pre regionálny rozvoj Danutou Hübnerovou. Tieto dva obrazy by som nazval kontrastom storočia. Na jednej strane chatrče bez kanalizácie, vodovodu, zanedbané detí vyrastajúce v špine, na strane druhej civilizovaná osada so všetkým, čo k tomu patrí: stavby s vodovodom, kanalizáciou, kontajnermi na odpadky, asfaltovou cestou, školou so sprchami a práčovňou. Šarišskí Rómovia nás pozývali do svojich čistých a uprataných príbytkov, pohostili koláčmi, spontánne odpovedali na otázky. V školskej budove nám rómske deti pripravili program a spolu s učiteľkami sa podelili o svoje pokroky v učení. Pritom Spiš je od Šariša vzdialený iba pár kilometrov. Skúsenosti teda ukazujú, že rómske problémy možno riešiť. Dokonca sa ponúkajú aj existujúce modelové situácie.
Vychádzajúc z poslania nášho ministerstva pomáhame riešiť bývanie aj rómskym spoluobčanom. Pred pár mesiacmi som sa zúčastnil na rokovaní Parlamentu Rómov SR. Vyzval som ich, aby prichádzali s návrhmi, iniciatívami, projektmi a modelovými riešeniami. Nik iný nemôže poznať lepšie život Rómov u nás, ako ich vlastní zástupcovia. Vláda sa usiluje byť v riešení ich problémov politicky aj ekonomicky aktívna a zodpovedná, ibaže bez kooperácie zdola a s nimi to nepôjde.
Naším zámerom je posilniť i spoluprácu s ďalšími rezortmi a so samosprávnymi krajmi, efektívnejšie koordinovať činnosti a finančné zdroje, ktoré majú zlepšovať životné podmienky príslušníkov rómskych komunít. Podporu týchto skupín obyvateľstva sme v súčasnosti sústredili na štyri hlavné oblasti – vzdelávanie, zamestnanosť, zdravie, bývanie, a na tri vzájomne súvisiace problémové okruhy – chudoba, diskriminácia, rodová rovnosť.
Vláda už v roku 2005 schválila Dlhodobú koncepciu bývania pre marginalizované skupiny obyvateľstva a model jej financovania, ktorú vypracovalo naše ministerstvo v spolupráci s Úradom splnomocnenkyne vlády pre rómske komunity. V nadväznosti na túto koncepciu sme zabezpečili spracovanie metodickej publikácie – Postupy v príprave a vzorové projekty výstavby nájomných bytov nižšieho štandardu. Usilujeme o ucelenú stratégiu rozvoja konkrétnej lokality tak, aby realizácia viacerých krokov na seba nadväzovala a prispievala k dlhodobému rozvoju rómskej komunity. Rovnaký efekt sa očakáva pri uplatňovaní pomoci z operačných programov, ktoré riadia viaceré ministerstvá.
Keďže ide o komplexný a systémový prístup, kladieme dôraz na vzájomnú previazanosť činností a na aktívnu participáciu členov miestnej komunity pri realizácii projektu. Ucelené riešenie umožňuje dlhodobé plánovanie. Zmena k lepšiemu je badateľná, ale viac lokálna ako globálna.
Mikroregiónom so záujmom o ucelený prístup pomáhame pri vypracúvaní lokálnej stratégie rozvoja rómskych komunít, ako aj pri príprave jednotlivých projektov. Túto stratégiu uplatňujeme najmä v oblastiach s výraznou koncentráciou vylúčených rómskych komunít. Ako príklad môžem uviesť 14 mikroregiónov so 134 obcami, ktoré boli vytipované ešte projektom z fondov Phare a Úrad splnomocnenkyne vlády pre rómske komunity ho realizoval v minulom období. Z mapovania v roku 2004 vyplynula nutnosť vyčleniť na komplexné projekty približne 200 miliónov eur, čo vo vtedajšom kurze predstavovalo 8 miliárd korún.
Cieľom nášho ministerstva je efektívne využitie európskych financií na zlepšenie situácie rómskych komunít aj podporou predškolskej prípravy, asistentov učiteľov, podporou rómskeho jazyka, či takzvaným integrovaným vzdelávaním. Preto v rámci prvej výzvy v rámci Regionálneho operačného programu, ktorou je Infraštruktúra vzdelávania, bonifikujeme projekty na modernizáciu škôl s rómskymi žiakmi. Ešte produktívnejšou sférou je bytová výstavba. Ako príklady uvediem výstavbu nájomných bytov a infraštruktúry, podporu zdravia aj podporu zamestnanosti. V tejto súvislosti treba upozorniť na úlohu mimovládneho a občianskeho sektora. Absolútnou podmienkou je spolupráca samotného rómskeho etnika pri riešení ich vlastných problémov.
Slovenská republika sotva bude po roku 2013 takým prijímateľom pomoci zo strany Európskej únie, ako v terajšom plánovacom období, kedy najmenej 8 miliárd z celkových asi 350 miliárd korún pôjde na riešenie rómskej problematiky. Aj keď to zďaleka nepostačí na vyriešenie všetkých otázok a problémov, tými kľúčovými by sme mali výrazne pohnúť. Medzi ne zaraďujem práve dôstojné bývanie, odstraňovanie vysokej nezamestnanosti, vzdelávanie detí a primeranú zdravotnú starostlivosť. V jednotlivých operačných programoch sú patrične akcentované. Upozorňujem však, že čas beží a ak sa rómski aktivisti, respektíve mestá a obce, nepričinia o prípravu projektov, ak ich neobhája a nebudú sa podieľať spolu s tými, ktorých sa to bytostne dotýka, na ich realizácii, budú rovnako zodpovední za nedostatky v živote a postavení Rómov ako politici. Zamyslieť nad tým by sa mali mestské aj obecné zastupiteľstvá a najmä samotní Rómovia a ich zástupcovia. O kvalite projektov a o investíciách rozhoduje prakticky najmä fortieľ zainteresovaných ľudí a ich ochota priložiť ruku k dielu.
Naše ministerstvo v rámci Programu rozvoja bývania poskytuje dotácie na obstarávanie bytov nižšieho štandardu a technickej vybavenosti v rómskych osadách. Kategória „byty nižšieho štandardu“ neznamená, že ide o byty menej kvalitné. Tieto byty môžu byť vybavené potrebnými predmetmi, technickým vybavením a vykurovacími telesami. Na ich obstarávanie poskytujeme dotáciu až do výšky 80 percent oprávnených nákladov stavby. Veľkosť podlahovej plochy pritom nesmie presiahnuť 60 štvorcových metrov. Na prvotnú výstavbu technickej vybavenosti k obstarávaným bytom sa poskytuje dotácia do výšky 70 percent oprávnených nákladov stavby. Na výstavbu technickej vybavenosti k už existujúcim bytom pre zvýšenie sociálno-kultúrnej úrovne rómskych osád možno opäť poskytnúť dotáciu až do výšky 80 percent oprávnených nákladov. Skúsenosti z uplatňovania vládnej politiky pri výstavbe nájomných a sociálnych bytov nám však zatiaľ hovoria, že Rómovia žijúci v núdzi zväčša ani nejavia ochotu podieľať sa na získaní bytu odpracovaním aspoň jeho dvadsaťpercentnej hodnoty.
V roku 2006 bolo dotáciou vyše 170 miliónov korún podporených 24 stavieb, ktorými sa získalo 432 bytov nižšieho štandardu. Na výstavbu technickej vybavenosti k 476 bytom nižšieho štandardu v rómskych osadách, čo reprezentuje 21 stavieb, ministerstvo poskytlo dotáciu vyše 24 miliónov korún. V roku 2007 sme na 22 stavieb s 374 bytmi nižšieho štandardu poskytli dotáciu vyše 167 miliónov korún. Na 11 stavieb technickej vybavenosti k 118 bytom nižšieho štandardu v rómskych osadách sme investovali dotačne ďalších 11,5 milióna korún. Za roky 2006 a 2007 ministerstvo poskytlo spolu 373 miliónov Sk na 806 bytov v 46 lokalitách, aj na technickú vybavenosť k takmer 600 bytom v 31 lokalitách.
Uvediem príklady stavieb bytov nižšieho štandardu v rómskych osadách, ocenených v rámci súťaže Progresívne, cenovo dostupné bývanie v rokoch 2006 a 2007: Sveržov – 12 bytov, Krivany – 15, Slavošovce – 6, Markušovce – 30, Rudňany –27 a Smižany – 16 bytov.
V roku 2008 sme poskytli dotáciu na výstavbu bytov nižšieho štandardu napríklad v Letanovciach (30 bytov), Rapovciach (30), Detve (24), Kráľovskom Chlmci (30), Strážskom (20), Komárne (84), Nitre (25), v Michalovciach (dva bloky po 20 bytov), Bardejove (dva bloky po 16 bytov).
V tomto trende budeme naďalej pokračovať. Neblahé dedičstvo z minulosti nevyriešime akýmsi šibnutím čarovného prútika, ale iba cieľavedomou, kontinuálnou rozvojovou politikou. Som presvedčený, že prostredníctvom Regionálneho operačného programu, ako aj programov Zamestnanosť a sociálna inklúzia, Vzdelávanie, Životné prostredie, Zdravotníctvo, Konkurencieschopnosť a hospodársky rast môžeme úspešne doriešiť aspoň časť akútnych problémov, ktoré sa v našej krajine v súvislosti s Rómmi hromadili niekoľko desiatok rokov.
Marian JANUŠEK
Späť
Pridať komentár.
|