Banskobystrický kraj   Bratislavský kraj   Košický kraj   Nitriansky kraj   Prešovský kraj   Trenčiansky kraj   Trnavský kraj   Žilinský kraj
 VYBERTE KRAJ
Sekcie E-OBCE.sk

Fórum

Firmy v obciach a mestách

Fotogaléria Slovenska

Erby slovenských obcí a miest

Naša ponuka pre obce a mestá

Cenník reklamy na stránke E-OBCE.sk

Úplný zoznam obcí Slovenska

Kontakt



Inzercia

plusPridať nový inzerát


Odkazy na iné stránky

Dochádzkový systém Dochadzka.net <<

Dochádzkový systém Biometric.sk <<



TERRA GRATA, n.o. TOPlist
TOPlist
Signatár Európskej charty bezpečnosti premávky na ceste

Počet sekcií:
11788

Počet fotografií:
9381

 

 

 

Memoáre žijúceho klasika nášho divadla

Slovensko, 11. 6. 2008 (Verejná správa 12/2008)



Najnovšia kniha jedného z troch žijúcich klasikov slovenskej dramatickej literatúry Jána Soloviča Moje radosti s podtitulom Polstoročie s ochotníkmi 1956 – 2007 (Vydavateľstvo Štúdio humoru a satiry, Bratislava 2007) evokuje nielen celý rad divácky úspešných hier významného autora, ale nevdojak a nepriamo aj rad umeleckých a spoločenských súvislostí s vývojom na Slovensku i v globálnych reláciách.


Autor cieľavedome venuje svoje memoáre výlučne polstoročiu spolupráce s ochotníkmi, hoci väčšinu jeho diel do roku 1989 uvádzali na Slovensku i v mnohých ďalších krajinách najmä profesionálne divadlá. Jednotlivé tituly vyvolávali živú rezonanciu v odborných kruhoch aj spontánny záujem publika. Viacero jeho hier malo vyše 100 repríz na kamenných scénach (napríklad Polnoc bude o päť minút, Strašne ošemetná situácia, Meridián či Žobrácke dobrodružstvo) a jeho komédia Peter a Pavel naplnila hľadisko činohry Slovenského národného divadla 600 ráz. Ktorýže zo súčasných autorov sa s ním môže rovnať?


Napriek tomu významný dramatik Ján Solovič je v tzv. slobodnej, otvorenej a demokratickej spoločnosti prakticky zakázaný autor a jeho diela nie sú prístupné verejnosti prostredníctvom stálych divadelných prevádzok a televízneho vysielania už celých osemnásť rokov. Preto sa jeho rozhodnutiu napísať memoáre výhradne o tvorivej súčinnosti s amatérskymi telesami nemožno vôbec čudovať. Treba ho vnímať na jednej strane ako vyjadrenie úprimného vzťahu k ochotníckym divadelníkom, na druhej strane aj ako výrečné gesto adresované tým, ktorí takmer dve desaťročia abnormalizujú pomery v slovenskom profesionálnom divadelníctve.


Aj jeden z nemnohých disidentov pri neformálnej návšteve na pôde Spolku slovenských spisovateľov pripustil fakt, že u nás existujú tabuizovaní autori a tabuizované témy, ale nepokladal za vhodné alebo možné sa k tejto alarmujúcej situácii vyjadriť či hľadať z nej východisko. Aby som nepoužil jeho meno bez jeho súhlasu, odvolám sa na zahraničnú autoritu. Je ňou chorvátska teatrologička Sanja Nikčevičová, ktorá v diele Nová európska dráma alebo veľký podvod (preložil Ján Jankovič, Vydavateľstvo Jána Jankoviča, Bratislava 2007) v spojitosti s koncom 20. a začiatkom 21. storočia konštatuje: „Jediný domáci text, ktorý uviedlo Slovenské národné divadlo, je Horor v horárni od Ľubomíra Feldeka a najlepší text niekoľkých predchádzajúcich sezón bol – nejestvujúci text, respektíve scenár pre tanečné predstavenie bez slov. Inšpirovaní cudzou produkciou (Théatre du Campagnol Le Bal) dvaja slovenskí autori Martin Huba a Martin Porubjak »napísali« Tančiareň. A tak sme znova pri predstavení bez slov, ktoré dokonca museli napísať dvaja autori. Zrejme vo funkcii dramaturga!“ Len dodajme, že ani Feldekova hra Horor v horárni nie je pôvodný text, ale úprava Hviezdoslavovej Hájnikovej ženy.


Aby recenzia nevyznela ako plač nad rozliatym mliekom, dám na záver zaznieť povzbudeniu divadelného vedca Antona Kreta, ktorý v doslove najnovšej publikácie Jána Soloviča upozorňuje: „Treba byť trpezlivý. Aj Stodola mal politické pauzy, aj Urbánek sa doslova nesmel dlhé roky hrávať a jednako sú tu a akiste aj budú.“ Pripomeňme aj poznámku teatrológa Milana Poláka, ktorá tvorí podstatu druhého doslovu k dramatikovým memoárom. A tou je, že o uvádzaní Solovičových hier amatérskymi súbormi „nerozhodovalo, že autor bol spoločensky činný a známy, ale to, že hry prichádzali s témami zaujímavými, neraz polemickými, k realite kritickými a vo faktúre hry divadelne nosnými.“


Pavol JANÍK


Späť


Pridať komentár.

Komentáre
Komentár Meno
Dátum
Žiadny komentár nebol pridaný, vyjadrite svoj názor.
 

 

 
EFO, s.r.o. Územné plány NajNákup Panorámy, virtuálne prehliadky, virtuálne cestovanie Slovenskom MEEN Ludia a voda
 
  
  O projekte | Právne informácie | Kontakt | © 2006-2017 TERRA GRATA, n.o. vytvoril PROFIT PLUS, s. r. o.