Banskobystrický kraj   Bratislavský kraj   Košický kraj   Nitriansky kraj   Prešovský kraj   Trenčiansky kraj   Trnavský kraj   Žilinský kraj
 VYBERTE KRAJ
Sekcie E-OBCE.sk

Fórum

Firmy v obciach a mestách

Fotogaléria Slovenska

Erby slovenských obcí a miest

Naša ponuka pre obce a mestá

Cenník reklamy na stránke E-OBCE.sk

Úplný zoznam obcí Slovenska

Kontakt



Inzercia

plusPridať nový inzerát


Odkazy na iné stránky

Dochádzkový systém Dochadzka.net <<

Dochádzkový systém Biometric.sk <<



TERRA GRATA, n.o. TOPlist
TOPlist
Signatár Európskej charty bezpečnosti premávky na ceste

Počet sekcií:
11788

Počet fotografií:
9381

 

 

 

Mediokracia určite nie je demokraciou

Slovensko, 30. 11. 2009 (Verejná správa 22/2009)



Verejná správa sa na svojich stránkach venuje aj práci médií a manipulácii s verejnou mienkou. Ide o veľmi citlivú tému, pri ktorej sa zdá byť každý záver predčasný, lebo otvára sériu ďalších otázok. Politológ PhDr. Michal Kaliňák napriek tomu sformuloval niekoľko postulátov o obsahu, forme, vplyve a zodpovednosti masovokomunikačných prostriedkov.


Médiá sa v demokracii pohybujú v konkurenčnom prostredí, riadia sa jeho pravidlami, akceptujú slobodnú politickú súťaž a formujú občiansku spoločnosť. Bez ohľadu na formu vlády hlavným poslaním médií je systematická a vytrvalá práca s verejnou mienkou.


Po tomto jednoduchom zhrnutí by sme sa mohli zmieriť s tým, že čitateľ, divák a poslucháč je prijímateľom účelových informácií, cez ktoré sa stotožňuje alebo rozchádza s vyššími záujmami - nejakej ideológie, majiteľov médií, politickej vrchnosti alebo nejakej intelektuálnej elity. Človek je však tvor spoločenský, individuálna bytosť so zmyslom pre interakcie s inými ľuďmi, komunitou a spoločnosťou. Formuje ho rodina, priatelia, kolegovia, ale aj informácie z médií. Môže a nemusí sa s nimi identifikovať


Medzi dvoma brehmi


Vzťah medzi našimi politikmi a médiami v zásade určujú dva zákony. Riadiť sa nimi je povinnosťou pre obe strany, ale lepšie by bolo hovoriť o ich užitočnosti pre oboch partnerov. Zákon o slobodnom prístupe k informáciám a zákon o periodickej tlači predstavujú nosníky mosta medzi verejnou politikou a žurnalistikou, ak za piliere považujeme články ústavy a zásady profesionálnej etiky.


Ak majú médiá bezproblémový prístup k informáciám, ktoré nevyhnutne potrebujú, potom prvý z uvedených zákonov môže ostať v ústraní, lebo jeho naplnenie si netreba nijako zvlášť vynucovať. Ten druhý „ožíva“ najmä vtedy, ak médiá neinformujú objektívne, zavádzajú alebo narábajú s polopravdami. Žiadosť o opravu, odpoveď alebo dodatočné oznámenie môže vrhnúť úplne iné svetlo na medializovaný problém, než v akom ho novinári predstavili. Politici si tiež musia zvykať na demokratické pravidlá, najmä na to, že médiá sú i prostriedkom verejnej kontroly. Precitlivenosť na oprávnenú a konštruktívnu kritiku nie je dobrou vizitkou, čo výrečne dokazujú aj viaceré rozhodnutia zo Štrasburgu. Okrem spomínaných dvoch noriem do vzťahov mediálno – politických vstupujú aj iné právne normy, často Občiansky zákonník i Trestný zákon. Paragrafy zvyknú hovoriť vtedy, keď na jednej, na druhej alebo na oboch stranách zabudnú na elementárnu ľudskú slušnosť.


Mantinely slobody slova


Zneužívanie mediálnej pôdy, rôzne úskočné politické hry, provokácie, zavádzajúce účelové prezentácie, zahmlievanie skutočného stavu vecí, podsúvanie náhradných tém, odpútavanie pozornosti od nekalých praktík – to všetko v našej mediálnej sfére existuje. Najvypuklejšie je to v prostredí samospráv. Disponujú výraznými kompetenciami, obrovskými finančnými zdrojmi a majetkom. Informácie o tom, ako úspešne vládnu, ponúkajú aj prostredníctvom miestnych rozhlasov, radničných novín a webových stránok. Ako verejnoprávne korporácie by sa vo svojej mediálnej politike mali dôsledne držať filozofie verejnoprávnosti. Vývoj však svedčí o inom. Z verejných zdrojov sú občas financované nie informačné, ale reklamné časopisy, ktoré sa výrazne podobajú na akciové letáky obchodných reťazcov. Ak sa v „malej“, komunálnej politike zmierime s manipulovaním verejnej mienky, skôr či neskôr sa zmierime aj s tým, že tak to bude fungovať aj na vyšších priečkach politiky. U koho začať s nápravou – hore alebo dole? Dobré bude tu i tam. Nejeden lampášik možno takto vyčistiť aj na chystaných predvolebných mítingoch a v mediálnych debatách s kandidátmi.


Je viac ako isté, že hlas ľudu nemá inštitucionalizovaný vplyv. Nikomu neprikazuje, aby ho rešpektoval. Ignorovať ho však môže byť osudné. Preto treba nájsť zlatú strednú cestu, nie však oportunistickú, bezzásadovú, populistickú. Rozumná politika si pozorne všíma reálne spoločenské potreby, ako ich verejnosť vníma, hľadá optimálne riešenia a presviedča občanov o ich správnosti a užitočnosti, na problémy reaguje rozvážne, zodpovedne, bez propagandistickej hystérie a úskokov. Tak sa formuje kultivovaná verejná mienka i mediálne prostredie.


Politici a verejná mienka sa navzájom potrebujú. Médiá ich spájajú a ovplyvňujú. Ak sa odovzdane zmierime s myšlienkou, že v našej demokracii budú médiá predĺženou rukou veľkopodnikateľov alebo politikov, budú v hre iba dva pragmatické účely - finančný zisk a politické preferencie. To je žalostne málo. Médiá nastoľujú témy dňa, formujú občianske postoje, vysvetľujú, obhajujú, chvália i odsudzujú. Otázka je, či to robia so znalosťou veci a podľa etických profesionálnych pravidiel, alebo nekvalifikovane, svojvoľne a agresívne. Ich zlyhania sú zlyhaniami s fatálnymi dôsledkami. Jedným z nich je krivenie charakteru spoločnosti. Kým charakter štátu určia výsledky volieb a spravidla každé štyri roky ho môžeme meniť, pokrivený charakter spoločnosti sa napráva veľmi ťažko a neuveriteľne dlho. Sila demokracie spočíva v schopnosti odolávať mediokracii, teda takej vláde médií, ktorá zriedkakedy sleduje humánne ciele a všeobecné blaho.


Michal KALIŇÁK




Späť


Pridať komentár.

Komentáre
Komentár Meno
Dátum
Žiadny komentár nebol pridaný, vyjadrite svoj názor.
 

 

 
EFO, s.r.o. Územné plány NajNákup Panorámy, virtuálne prehliadky, virtuálne cestovanie Slovenskom MEEN Ludia a voda
 
  
  O projekte | Právne informácie | Kontakt | © 2006-2017 TERRA GRATA, n.o. vytvoril PROFIT PLUS, s. r. o.