Banskobystrický kraj   Bratislavský kraj   Košický kraj   Nitriansky kraj   Prešovský kraj   Trenčiansky kraj   Trnavský kraj   Žilinský kraj
 VYBERTE KRAJ
Sekcie E-OBCE.sk

Fórum

Firmy v obciach a mestách

Fotogaléria Slovenska

Erby slovenských obcí a miest

Naša ponuka pre obce a mestá

Cenník reklamy na stránke E-OBCE.sk

Úplný zoznam obcí Slovenska

Kontakt



Inzercia

plusPridať nový inzerát


Odkazy na iné stránky

Dochádzkový systém Dochadzka.net <<

Dochádzkový systém Biometric.sk <<



TERRA GRATA, n.o. TOPlist
TOPlist
Signatár Európskej charty bezpečnosti premávky na ceste

Počet sekcií:
11788

Počet fotografií:
9381

 

 

 

Kultivovaný spisovný prejav a emócie

Slovensko, 14. 1. 2010 (Verejná správa 25-26/2009)



Ak platí, že jazyk je dynamická kategória, potom zrejme platí, že aj jazykové vyjadrovanie sa na časovej osi môže čiastočne meniť. Zároveň je však nesporné, že v istých sférach spoločenského styku a dorozumievania zostávajú v platnosti isté normy a jazykovo-kompozičné postupy, a to aj pokiaľ ide o využívanie výrazových prostriedkov z jednotlivých foriem národného jazyka. A tak sotva možno spochybniť ideu, že vo verejnom oficiálnom prostredí, keď hovoriaci adresuje svoj prejav širšiemu kolektívu, sa a priori predpokladá, že svoje vyjadrovanie založí na výrazových prostriedkoch spisovnej podoby národného jazyka. To platí aj o uplatňovaní jazykovo-intonačných prostriedkov. Iba tak bude jeho jazykový prejav kultúrny a kultivovaný. Táto požiadavka je naďalej aktuálna, a to najmä pokiaľ ide profesionálnych používateľov jazyka, pre ktorých je práve jazyk pracovným nástrojom.


V tejto súvislosti bude vhodné pristaviť sa pri myšlienke športového komentátora Marcela Merčiaka, ktorú vyslovil v rozhovore v SME. Podľa neho „v súčasnosti pretvárame našu slovenskú komentátorskú školu“ (SME, 19. 10. 2009). Komentátor sa domnieva, že stará komentátorská prax bola dogmatická, že v nej „vládla dogma distingvovaného prejavu“. V tomto vyjadrení je istý sémanticky rozpor. Ak stará komentátorská škola bola dogmatická, to znamená, že bola uniformovaná, že slepo lipla na istých princípoch, a teda v tomto zmysle bola unifikovaná a uniformovaná. Ak však zároveň bola distingvovaná, to znamená, že bola jemná, ušľachtilá, jemnocitná, a teda kultivovaná, čo však nebránilo, aby si komentátor osvojil, vybudoval vlastný individuálny štýl. Stačí v tejto súvislosti spomenúť Karla Poláka, ktorý na vysokej výrazovo-vyjadrovacej úrovni dokázal dynamicky i dramaticky komentovať hokejové i futbalové zápasy. Pripusťme teda, že bol distingvovaný, sotva však možno tvrdiť, že bol dogmatický, čo by znamenalo, že jeho prejav bol vymedzený a obmedzený istou formálnou šablónou, ktorá mu nedovolila, aby popri vecnej informácii svoj komentár diferencovane odtienil aj emocionálne. Práve naopak, Polákov komentátorský prejav bol nielen dynamický, ale v naznačenom zmysle aj variabilný. Dnešní komentátori by sa od neho mohli v mnohom poučiť. Tak vo vecnej rovine, ako aj v dávkovaní emocionality. To je prvý omyl Marcela Merčiaka.


Z dikcie uvedeného rozhovoru vyplýva, že Marcel Merčiak za hlavný problém komentovania považuje osobnú angažovanosť komentátora, možnosť výraznejšie vyjadriť emócie. Áno, „komentovať bez emócii nejde“. Aj komentátor má právo vysloviť svoj subjektívny postoj, môže si dovoliť hodnotiť dianie na ihrisku. Kriticky i súhlasne. Ale aj v tomto prípade – ako v každom ľudskom konaní – platí istá norma, ktorá vymedzuje hranice, za ktoré by sa nemalo ísť. Tieto hranice nemožno síce fyzicky vymedziť, ani matematicky vyjadriť. Ale práve v tom je umenie komentátora, že si tieto hranice dokáže individuálne vymedziť a ustrážiť tak, aby neprekročil hranice kategórie miery. Aj v tomto prípade totiž platí princíp kontrastu. Tak ako monotónna nocionálnosť jazykového výrazu a obsahová nevýraznosť je fádna a nudná, aj „vykričaná“, opakujúca sa emocionálnosť, ktorá sa postupne prehodnocuje (mení) na preexponovanú expresívnosť, vzápätí tiež vytvára pravidelný vzorec, ktorý adresáta nemenej unavuje, ba aj znechucuje. V tejto súvislosti iba na okraj pripomeniem Merčiakov komentár, keď sme vďaka poľskému obrancovi, ktorý si vsietil vlastný gól, utrpeli víťazstvo. Preexponované emócie, ktoré komentátor uložil do nekonečného exaltovaného „góóóól...“ vzbudzovali skôr úsmev ako radosť. Pripusťme, že by sme takýto nadšený výkrik mohli tolerovať, ak by elegantný gól bol strelil náš hráč. To je druhý omyl Marcela Merčiaka.


Tretí omyl nášho komentátora je najzávažnejší. Súvisí s jeho postojom k spisovnej slovenčine. Človek, ktorý profesionálne používa jazyk ako svoj pracovný nástroj, sa nemá právo prirovnávať k bežnému používateľovi jazyka. A najmä nemá právo tvrdiť, že ak by si kritik jeho komentátorských výkonov „dal komentátorský mikrofón na hlavu“, by sa – pokiaľ ide o spisovnú slovenčinu – strápnil tak, že by to bolo „pekné divadlo a možno aj silvestrovský program“. Možno totiž predpokladať, že onen kritik je vo svojom odbore skutočný profesionál, a preto profesionálny výkon očakáva aj od iných. Pravda, treba súhlasiť s Marcelom Merčiakom, že „na Slovensku máme aj dva a pol milióna veľmi schopných komentátorov“. Osudom i povinnosťou profesionálneho komentátora však je, aby svojím výkonom presvedčili aj a či práve tých dva a pol milióna poslucháčov. Pred kritikou ho totiž uchráni iba profesionálny výkon. Aj v tomto ohľade by jazykovo „distingvovaný“ Karol Polák a jeho vecne precízny a emocionálne variabilný prejav mohol inšpirovať aj dnešných komentátorov.


Ako vidieť, Marcel Merčiak má pravdu, keď tvrdí, že treba novo uvažovať o koncepcii slovenskej komentátorskej školy. Problémov, ktoré táto aktuálna úloha ponúka na riešenie, je však podstatne viac ako naznačuje vo svojom rozhovore. A to tak v štruktúrovaní hĺbkovej, vecno-obsahovej roviny komentátorského textu, ako aj pri jeho jazykovo-kompozičnom a intonačnom stvárňovaní. Ide totiž o problém, ktorý by si žiadal hlbšiu teoretickú i praktickú analýzu, na čo tu niet miesta.


Ján FINDRA



Späť


Pridať komentár.

Komentáre
Komentár Meno
Dátum
Žiadny komentár nebol pridaný, vyjadrite svoj názor.
 

 

 
EFO, s.r.o. Územné plány NajNákup Panorámy, virtuálne prehliadky, virtuálne cestovanie Slovenskom MEEN Ludia a voda
 
  
  O projekte | Právne informácie | Kontakt | © 2006-2017 TERRA GRATA, n.o. vytvoril PROFIT PLUS, s. r. o.