Banskobystrický kraj   Bratislavský kraj   Košický kraj   Nitriansky kraj   Prešovský kraj   Trenčiansky kraj   Trnavský kraj   Žilinský kraj
 VYBERTE KRAJ
Sekcie E-OBCE.sk

Fórum

Firmy v obciach a mestách

Fotogaléria Slovenska

Erby slovenských obcí a miest

Naša ponuka pre obce a mestá

Cenník reklamy na stránke E-OBCE.sk

Úplný zoznam obcí Slovenska

Kontakt



Inzercia

plusPridať nový inzerát


Odkazy na iné stránky

Dochádzkový systém Dochadzka.net <<

Dochádzkový systém Biometric.sk <<



TERRA GRATA, n.o. TOPlist
TOPlist
Signatár Európskej charty bezpečnosti premávky na ceste

Počet sekcií:
11788

Počet fotografií:
9381

 

 

 

Únia sprehľadňuje platobné kanály

Slovensko, 27. 7. 2009 (Verejná správa 15-16/2009)



Na dvoch júnových zasadnutiach prerokovala legislatívna rada osem návrhov právnych úprav a štyri návrhy medzinárodných dohôd. U návrhov právnych úprav išlo o štyri návrhy zákonov a štyri návrhy nariadení vlády. Tie najdôležitejšie predstavujú transpozíciu eurosmerníc v oblasti platobného styku, informácií o životnom prostredí, ochranných známok, podpôr v pôdohospodárstve a mliečnych kvót.


Návrhom zákona o platobných službách sa transponuje smernica Európskeho parlamentu a Rady 2007/64/ES z 13. novembra 2007 o platobných službách na vnútornom trhu, ktorou sa menia a dopĺňajú smernice 97/7/ES, 2002/65/ES, 2005/60/ES a 2006/48/ES a ktorou sa zrušuje smernica 97/5/ES (Ú. v. EÚ, L 319, 5. 12. 2007). Okrem toho zo zákona č. 510/2002 Z. z. o platobnom styku sú prevzaté niektoré ustanovenia, ktorými boli transponované tri smernice Európskeho parlamentu a Rady. Konkrétne ide o smernicu Európskeho parlamentu a Rady 98/26/ES z 19. mája 1998 o konečnom zúčtovaní v platobných systémoch a zúčtovacích systémoch cenných papierov, smernicu 2000/46/ES Európskeho parlamentu a Rady z 18. septembra 2000 o začatí a vykonávaní činností a dohľade nad obozretným podnikaním inštitúcií elektronického peňažníctva a smernicu 2001/24/ES Európskeho parlamentu a Rady zo 4. apríla 2001 o reorganizácii a likvidácii úverových inštitúcií.


Ustanovenia návrhu zákona sú postavené na princípe plnej harmonizácie, čiže nemôžu sa odchýliť od textu smernice, pokiaľ smernica v niektorých prípadoch neustanovuje inak. Vtedy je možná národná voľba, čiže členská krajina si môže vybrať medzi ustanovením smernice a vlastným riešením. Cieľom návrhu zákona je upraviť poskytovanie platobných služieb v rámci Európskeho hospodárskeho priestoru, a to v rozsahu minimálnych požiadaviek na takéto služby. Upravujú sa tiež podmienky na vznik a prevádzkovanie platobných systémov, na vznik a podnikanie platobných inštitúcií, na vznik a podnikanie inštitúcií elektronických peňazí. Plne sa rešpektuje rozsah smernice o začatí a vykonávaní činnosti a o dohľade nad obozretným podnikaním inštitúcií elektronického peňažníctva.


Návrh zákona upravuje okrem toho aj sťažnosti, reklamácie a podmienky mimosúdneho riešenia sporov pri poskytovaní platobných služieb, tiež dohľad nad prevádzkovateľmi platobných systémov, nad platobnými inštitúciami a nad inštitúciami elektronických peňazí.


Návrhom zákona sa zrušuje zákon č. 510/2002 Z. z. o platobnom styku.


Legislatívna rada odporučila vláde schváliť návrh tohto zákona s pripomienkami.


Účel ekologických informácií


Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 205/2004 Z. z. o zhromažďovaní, uchovávaní a šírení informácií o životnom prostredí, má za cieľ zabezpečiť vykonateľnosť nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č.166/2006 o zriadení Európskeho registra uvoľňovania a prenosov znečisťujúcich, meniaceho a dopĺňajúceho smernice Rady 91/689/EHS a 96/61/ES prijaté Európskym parlamentom 18. januára 2006. V súvislosti s tým treba upraviť niektoré ustanovenia zákona č. 205/2004 Z. z. o zhromažďovaní, uchovávaní a šírení informácií o životnom prostredí a upraviť vyhlášku Ministerstva životného prostredia SR č. 411/2007 Z. z. z 15. augusta 2007, prípadne vydať nový vykonávací predpis.


V obsahu tohto zákona sa spájajú dve problematiky. Prvá sa týka prístupu k informáciám o životnom prostredí. Ide najmä o zverejňovanie informácií o životnom prostredí v zmysle Aarhuského dohovoru, o účasť verejnosti na rozhodovacom procese a o prístup k spravodlivosti v záležitostiach životného prostredia. Druhou obsahovou súčasťou je Národný register uvoľňovania a prenosov znečisťujúcich látok do životného prostredia. Tu bol implementovaný protokol Európskej hospodárskej komisie OSN o takýchto registroch.


Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 166/2006 o zriadení Európskeho registra uvoľňovania a prenosov znečisťujúcich látok má v prvom rade zlepšiť prístup verejnosti k environmentálnym informáciám. Komplexný a integrovaný register prispieva k znižovaniu negatívnych vplyvov chemických, fyzikálnych a biologických faktorov na zdravie ľudí, na hospodárstvo a na prírodné a kultúrne dedičstvo. Má tiež poskytovať údaje tvorcom politiky a otvoriť priestor na účasť verejnosti na prijímaní rozhodnutí o otázkach životného prostredia.


Novelizácia zároveň zvyšuje vypovedaciu schopnosť ustanovení zákona, a to najmä spresnením a zjednoznačnením pôvodných pojmov, dôkladnejším vymedzením právomocí a povinností, precizovaním pravidiel prenosu vybraných povinností ministerstva životného prostredia na právnické osoby ním zriadené, ako aj novou úpravou sankcií. Dôležitým aspektom novelizácie je aj naštartovanie nového prístupu, ktorým sa má znižovať administratívna záťaž podnikateľských právnických osôb a podnikateľských fyzických osôb, najmä v rovine duplicitných povinnosti vyplývajúcich z viacerých právnych úprav, a to pri zachovaní plnej funkčnosti súvisiacich zákonov.


Legislatívna rada odporučila vláde schváliť návrh tohto zákona s pripomienkami.


Ochranné známky


Návrh zákona o ochranných známkach mení a dopĺňa zákon č. 55/1997 Z. z. o ochranných známkach, zákon č. 344/2004 Z. z. o patentových zástupcoch a zákon č. 444/2002 Z. z. o dizajnoch. Precíznejším spôsobom transponuje eurosmernice týkajúce sa ochranných známok. Zohľadňuje tiež rozsudky Súdneho dvora ES týkajúce sa prejudiciálnych konaní začatých kvôli výkladu jednotlivých článkov uvedených smerníc, ako aj rozsudky Súdu prvého stupňa ES týkajúce sa preskúmania rozhodnutí Úradu pre harmonizáciu vnútorného trhu (ochranné známky a vzory) vydaných v súlade s Nariadením Rady (ES) č. 207/2009 o ochrannej známke Spoločenstva. Vzhľadom na veľký rozsah navrhovaných zmien a úprav bola zvolená forma rekodifikácie súčasnej právnej úpravy.


Navrhovaná právna úprava je v súlade so smernicou Európskeho parlamentu a Rady 2008/95/ES o aproximácii právnych predpisov členských štátov v oblasti ochranných známok, ktorá je pre túto oblasť základnou právnou normou pre členské štáty Európskej únie. Smernica obsahuje len hmotnoprávne ustanovenia, teda upravuje iba výsledky konaní o ochranných známkach. Pokiaľ ide o formu a procesné prostriedky, ktorými sa má konanie riadiť, ich úpravu ponecháva na jednotlivé členské štáty Európskej únie. Zmluvné krajiny Dohovoru o ochranných známkach, čiže aj Slovensko, však v rámci svojej vnútroštátnej úpravy musia rešpektovať jeho ustanovenia, teda aj množstvo procesných noriem.


Návrh zákona v súčinnosti s ďalšími právnymi predpismi, najmä Občianskym súdnym poriadkom, predstavuje taktiež transpozíciu smernice Európskeho parlamentu a Rady 2004/48/ES o vymožiteľnosti práv duševného vlastníctva.


Prijatím a nadobudnutím účinnosti návrhu zákona o ochranných známkach sa zruší zákon č. 55/1997 Z. z. a zároveň bude zrušená aj vykonávacia vyhláška k nemu. V návrhu zákona sa preto splnomocňuje Úrad priemyselného vlastníctva SR, aby vydal vykonávaciu vyhlášku s rovnakým termínom účinnosti, akú bude mať zákon.


Legislatívna rada odporučila vláde schváliť návrh tohto zákona s pripomienkami.


Návrh zákona o akreditácii orgánov posudzovania zhody má za cieľ upraviť postup pri udeľovaní a odnímaní akreditácie orgánov posudzovania zhody, poskytovanie akreditačných služieb, postavenie a pôsobnosť akreditačného orgánu, práva a povinnosti akreditovaných osôb a zmenu právnej formy Slovenskej národnej akreditačnej služby z príspevkovej organizácie na verejnoprávnu inštitúciu.


Návrh zákona zároveň legislatívnym opatrením zabezpečuje implementáciu nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 765/2008 z 9. júla 2008, ktoré určilo požiadavky akreditácie a dohľadu nad trhom v súvislosti s uvádzaním výrobkov na trh a ktorým sa zrušuje nariadenie (EHS) č. 339/93.


Legislatívna rada prerušila rokovanie o tomto návrhu zákona s tým, že predkladateľ predloží nový návrh.


Pôdohospodárske podpory a kvóty


Návrh nariadenia vlády o podporných opatreniach v pôdohospodárstve zohľadňuje poznatky z aplikácie doteraz platného nariadenia vlády č. 369/2007 z. z. o niektorých podporných opatreniach v pôdohospodárstve zmeneného v roku 2008. Vychádza aj z potreby reštrukturalizovať podporný systém v pôdohospodárstve v nasledujúcom období. Návrh v plnom rozsahu preberá predpisy Európskeho spoločenstva v oblasti poskytovania štátnej pomoci v pôdohospodárstve. Dotácie sa budú poskytovať zo schválenej čiastky štátnej pomoci rozpočtovanej v kapitole Ministerstva pôdohospodárstva SR na príslušný kalendárny rok.


Legislatívna rada odporučila vláde schváliť návrh tohto nariadenia s pripomienkami.


Návrh nariadenia vlády, ktorým sa ustanovujú podrobnosti spravovania kvót mlieka, má aproximačný charakter. Z dôvodu zjednodušenia regulačného prostredia spoločnej poľnohospodárskej politiky Rada Európskej únie prijala 22. októbra 2007 nariadenie Rady (ES) č. 1234/2007 o vytvorení spoločnej organizácie poľnohospodárskych trhov a osobitných ustanoveniach pre určité poľnohospodárske výrobky. Uplatňuje sa od 1. januára 2008. Toto nariadenie obsahuje také opatrenia na organizovanie trhu s určitými výrobkami alebo skupinou výrobkov, ktoré sa týmto nariadením postupne zrušujú.


Hlavný účel systému kvót na mlieko - znížiť nerovnováhu medzi ponukou a dopytom na príslušnom trhu a výsledné štrukturálne prebytky, čím sa dosiahne lepšia rovnováha na trhu - stále pretrváva. V súlade s nariadením o jednotnej spoločnej organizácii trhov treba u mlieka harmonizovať terminológiu. Taktiež treba - z dôvodu efektívnejšieho využívania a plnenia pridelených kvót - upraviť podmienky prerozdeľovania individuálnych kvót na národnej úrovni. Návrh nariadenia vlády je v oblasti systému mliečnych kvót plne harmonizovaný s jednotnou spoločnou organizáciou trhov Európskej únie.


Legislatívna rada odporučila vláde schváliť návrh tohto nariadenia s pripomienkami.


Štefan GRMAN



Späť


Pridať komentár.

Komentáre
Komentár Meno
Dátum
Žiadny komentár nebol pridaný, vyjadrite svoj názor.
 

 

 
EFO, s.r.o. Územné plány NajNákup Panorámy, virtuálne prehliadky, virtuálne cestovanie Slovenskom MEEN Ludia a voda
 
  
  O projekte | Právne informácie | Kontakt | © 2006-2017 TERRA GRATA, n.o. vytvoril PROFIT PLUS, s. r. o.