|
|
Banská Bystrica - Kultúrne dedičstvo
Školstvo
Z výsadnej listiny Bela IV. Z roku 1255 vysvitá, že
v Banskej Bystrici vznikla pri kostole farská škola. V 14. storočí jestvovala mestská škola, v 16. storočí nemecká mestská škola a mestská latinská škola, ktorá sa stala evanielickou za rektorátu Jána Sieglera (začal tu pôsobiť okolo roku 1538). O jej úrovni v 16. a 17. storočí sa dozvedáme zo zachovaných Štúdijných poriadkov, a to: od rektora Mateja Freundta (1566), Abraháma Schremmla (1574) a Pavla Halvepapia (1580). Z tých čias je aj doklad o národnom uvedomení Slovákov. Rektor A. Schremmel sa v roku 1571 magistrátu sťažuje, žemu Slováci nechcú dávať desiatkové haliere a dožadujú sa slovenského kantora. Požiadavka sa splnila, lebo P. Hatvepapius
v školskom poriadku z roku 1580 venoval osobitnú stať slovenskému kantorovi, ktorý mal aj učiteľské povinnosti. Školské zákony sa zachovali aj z roku 1617. V Banskej Bystrici pôsobil aj Ján Bü hringer (1644—47), propa gátor Komenského učebníc. Za rektorátu Henselia (1661) sa používali Komenského učebnice Janua linguarum a Vestibulum. Bola to škola vyššieho typu, v roku 1661 sa spomína ako gymnázium, na ktorom sa podľa zákonov z roku 1617 vyučovala logika, metafyzika a právo. Medzi rektormi boli aj Slováci. Od roku 1673 udržovateľom gymnázia sa stala evanielická cirkev. Začiatkom 18. storočia patrili medzi jej vynikajúcich rektorov Matej Bel,
P. Simonides, v ďalších obdobiach tu študovali mnohí vynikajúci predstavitelia slovenského národného života. Po príchode jezuitov do Banskej Bystrice vzniklo v roku 1645 druhé katolícke gymnázium, so slovenskou prípravkou. Podľa Ratio educationis (1777) dostalo názov arcigymnázium a bola pri ňom normálka (1778), ktorá pripravovala učiteľov pre národné Školy. Po zavedení Entwurfu (1850) bolo toto gymnázium 4-triedne. Od školského roku 1852/53 sa postupne rozširovalo na 8-triedne. Súčasne minister Thun vymenoval na zákrok slovenských činiteľov (Kollár, Rad linský, Kozáček) namiesto maďarských niekoľko češkých a slovenských profesorov a zaviedla sa ako vyučovacia reč stará slovenčina. V nižších ročníkoch sa používali české učebnice, vo vyšších zväčša nemecké. Z českých profesorov vynikli Václav Zenger, učenec svetového mena, ne skôr prof. na pražskej technike, ďalej Vlček, Ružička, Kŕíž, Koř ínek, Hajnovský a i. V tom čase tu vyučovali aj štyria slovenskí profesori: J. Slotta, M. Čulen, J. Gotčár a J. Gerometta, ktorí sa usilovali vtlačiť gymnáziu slovenský ráz. Škola dosiahla vysokú úroveň. Bola žaložená žiacka knižnica a gymnázium získalo bohatú Hamuljakovu knižnicu, pre chudob ných žiakov sa založil podporný spolok. Po októbro vom diplome (1860) sa zvýšil maďarský tlak na bystrické gymnázium, začiatkom školského roku 1861/62 boli českí profesori prepustení. Odišiel aj M. Čulen a J, Slotta. Na zákrok biskupa Moysesa u viedenskej vlády a miestodržiteľstva sa bystrické gymnázium od roku 1862 poslovenčilo. Prišli sem slovenskí učitelia (Florián Červeň, Fraňo Mráz, Jozef Loos, Emil Černý, Jozef B. Klemens a i.) a riaditeľom sa stal Martin Čulen. Profesori napísali niekoľko učebníc, ktoré sa používali aj na revúckom gymnáziu. V roku 1866/67 študovalo na ňom 217 Slovákov, 58 Nemcov a 26 Maďarov. Stalo sa útočišťom prepustených a prenasledovaných študentov z Bratislavy
a z Levíc. V tom čase tu študoval a dokončil svoje štúdiá aj S. H.
Vajanský. Po rakúsko-uhorskom vyrovnaní (1867) gymnázium obvinili, že je hniezdom panslavizmu. M. Čulen bol preložený do Levoče a slovenských profesorov nahradili prisluhovači maďarskej buržoázie. Na evanielickom gymnáziu zaviedol v roku 1792 jeho rektor A. Lovich nový učebný poriadok, škola mala 8 tried, z nich 2 elementárne a 6 gymnaziálnych. V najnižších triedach sa vyučovalo
po slovensky a nemecky, v latinských triedach aj slovenský pravopis
a štylistika. Od roku 1801 sa postupne premenilo na 4-triedne gymnázium. V poslednej triede sa vyučovalo niečo z ekonómie, technológia a encyklopédia vied a vynálezov. Pred rokom 1918 boli
v Banskej Bystrici ešte tieto odborné školy: vyššia dievčenská škôla, vyššia 3-ročná obchodná škola, štátna odborná škola kovorobná. Po prevrate 1918 sa všetky školy poslovenčili, V Banskej Bystrici bolo reálne gymnázium A. Sládkoviča, dievčen ské reformné reálne gymnázium Karola Kuzmányho. Začiatkom školského roka 1919/20 bol žaložený učiteľský ústav. Trojročnú obchodnú školu v roku 1921 premenili na 4-ročnú obchodnú akadémiu. Štátna odborná škola kovorobná sa po vzniku ČSR premenila na 4-ročnú slovenskú školu.
K nej bola pripojená aj učňovská škola. Poštátnenie školstva po roku 1945 prinieslo jeho rozmach, sprístupnenie vzdelania ši rokým vrstvám. Spojením obidvoch gymnázií sa vytvorila SVŠ, obchodná akadémia sa zmenila na SEŠ s odborom všeobecná ekonomika
a zahraničný obchod. Postupne vznikli tieto Školy: SPŠ spojovej techniky, pri ktorej je aj odbor prevádzky a ekonomiky spojov, SPŠ stavebná s odborom pozemné a vodohospodárske stavby, SZZ
s odborom pre zdravotné a detské sestry a zdravotných laborantov,
a odborné poľnohospodárske učiliš te s odbormi poľnohospodár mechanizátor, pestova teľ- mechanizátor a opravár poľnohospodárskych strojov. Od roku 1959 je tu samostatná pedagogická fakulta pre výchovu učiteľov škôl I. cyklu, ktorej predchodcom bol pedagogický inštitút a pred ním pobočka Pedagogickej fakulty v Bratislave, ako aj konzultačné stredisko VŠE
v Bratislave.
Divadlo
Humanistická školská dráma sa v meste hrala od 16. storočia po latinsky. Prvé doložené predstavenie je z roku 1576. V rokoch 1627-36 nacvičoval so žiakmi rečnícko-divadelné vystúpenia rektor J. Duchoň. V 17. storočí hrávali po nemecky ľudové vianočné, fašiangové a pašiové hry baníci zo Starých Hôr a Španej Doliny. Divadlá hrávali aj žiaci jezuitskej školy, záznam o predstavení vianočnej hry je z roku 1648. Prvé slovenské ochotnícke predstavenie zahrali študenti v roku 1863. Riaditeľ gymnázia M. Čulen podporoval študentské besedy, po jeho odchode slovenské ochotníctvo načas zaniklo. Obnovilo sa až v roku 1906. Vroku 1841 postavili vo dvore radnice mestské divadlo, v ktorom vystu povali nemecké a maďarské spoločnosti (vyhorelo v roku 1908). V roku 1919 začal pracovať Železničiarsky krúžok, vedený J. Kováčom. V roku 1923 otvoril Sokol nové javisko v aule Sládkovičovho gymnázia. V. Kmoníček, J. Hobl a B. Holeček inscenovali okrem činohier aj opery a operety. S divadlom spolupracoval orchester miestneho pešieho pluku. V roku 1929 postavili Národný dom. Na jeho javisku začalo v roku 1930 účinkovať Mestské divadelné združenie (spojený Sokol a dramatický odbor Matica Slovenská). Z ochotníkov vynikli E. Stollmann, B. Šofr, A. Sliuka, N. Veselová, Z. a V. Paolendové, M. Mar kovičová. Súbor aj po odchode českých ochotníkov v roku 1939 patril medzi najvýznamnejšie ochotnícke telesá. V roku 1942 vystúpil v SND. Ľ. Jakubóczy odštiepil z neho časť členov a založil Združenie evanjelickej mládeže, ktoré v roku 1944 taktiež vystupovalo v SND. Viacerí členovia týchto krúžkov prešli po roku 1949 do profesionálneho Stredoslovenského divadla vo Zvolene. Ochotníci vystupovali v súboroch A. Sládkoviča a J. Palárika. V roku 1960 otvorili v meste tretie operné divadlo na Slovensku, Divadlo J. G. Tajovského-opera Banská Bystrica. Od roku 1960 tu účinkuje aj profesionálne Krajské bábkové divadlo.
Majer: Prvé slovenské divadelné predstavenie bolo v roku 1909.
Radvaň; Prvé slovenské divadelné predstavenie bolo v roku 1874.
Hudobný život .
Začiatky hudobného života sa datujú od stredoveku (latinský chorál). V časoch reformácie sa pestovala najmä umelá polyfónia väčšinou nemeckých autorov (mnoho-hlasné omše, motetá, magnifikáty ap.). Dôležitým strediskom bolo evanjelické gymnázium, kde sa vyučovala hudobná teória a spievali polyfónne školské hymny. Študenti predvádzali na námety z biblie aj školskú drámu so zborovými spevmi. Na túto tradíciu nadviazali v 17.-18. storočí jezuiti. V 18.-19. storočí prevažuje repertoár klasickej a romantickej hudby (veľká zbierka hudobnín z fary rímsko-katolíckeho kostola), o ktorú sa zaslúžil organista a skladateľ J. Egry.
V rámci Hudobného spolku (1857—62), ktorý usporadúval komorné i or chestrálne koncerty, bola zriadená súkromná hudoná škola. Po roku 1918 na hudobný život mesta silne pôsobila či nosť učiteľského ústavu na čele so skladateľom V. Figušom-Bystrým. Od roku 1928 spevokol a orchester Školy boli hlavnými účastníkmi pravidelne poriadaných mestských hudoných koncertov. V roku 1922 vzniklo Pohronské orchestrálne združenie. Po vojne hudobný život mesta vzrástol založením učiteľského spevokolu Hron (1959), Krajského symfonického orchestra (1953), súboru piesní a tancov Urpín (1958), operného súboru Divadla J. G. Tajovského (1960). V hudobnej atmosfére mesta sa formovali niektorí súčasní skladatelia (J. Cikker, Š. Jurovský, P. Tonkovič, A. Očenáš).
Literárny život :
Tradície literárneho života Banskej Bystrice založili v 16.-18. storočí viacerí humanistickí básnici a osvieteneckí spisovatelia (Láni, Simonides, Kalinka, Pilárik, Bel a i.). Banská Bystrica bola sídlom prvej osvieteneckej literárnej spoločnosti slovenských vzdelancov Societas slavica (1785-86), ktorá vydávala Časopis Staré noviny litemího umě ní - prvý literárny časopis na Slovensku (hlavným organizátorom bol O. Plachý). Po založení Slovenského učeného tovarišstva (1792) vznikol v Banskej Bystrici pobočný stánok. V roku 1845 vznikla čitateľská spoloč nosť Spolok pohronský (viedol A. Tileš), v roku 1848 Spolok všeobecnej vzdelanosti (založení K. Kuzmánym). V čase pôsobenia Karola Kuzmányho ožil literárny život mesta vydávaním časopisu Hronka. Štelan Moyses sústredil v Banskej Bystrici, a okolí za svojho takmer 20-ročné ho účinkovania v 50. a 60. rokoch 19. storočia viacerých národne uvedomelých pracovníkov (J. Slotta-Rajecký, M. Chrástek, T. Červeň a i.). Vyvíjali čulú literárnu aktivitu vlastnou tvorbou i redakčnou a organizačnou činnosťou. V Banskej Bystrici vychádzali u matičného kníhkupca Eugena Krčméryho knihy MS. Nová kapitola literárneho života Banskej Bystrice i celého Slovenska sa začala v 20. rokoch zásluhou autorov, publikujúcich v časopisoch Hlas ľudu a Spartakus V roku 1945 sa tu zišla celoslovenská konferencia umeleckých a vedeckých pracovníkov, ktorá stanovila kultúre a vede úlohy v oslobodenej vlasti. V rokoch 1960—70 pôsobilo v Banskej Bystrici Stredoslovenské vydavateľstvo; od roku 1965 je tu odbočka Slovenskej literárnovednej spoločnosti.
Radvaň : Na literárne tradície minulosti (od 17. storočia tu pôsobili významní básnici, v 19. storočí najmä A. Sládkovič), nadviazali recitačné preteky Sládkovičo va Radvaň, ktoré sa tu každoročne usporadúvajú od roku 1960.
Pohľad na mesto
Druhá veža z Barbakanu
Biskupský palác
Matejov dom
Turzov dom
Zdroj: LACIKA, J.: 700 Slovenských hradov, zámkov, kaštieľov, panských sídel a pevností, Bratislava, IKAR 2010

|