|
|
Moravany nad Váhom - Kultúrne dedičstvo
SVETSKÉ STAVEBNÉ PAMIATKY
K najvýznamnejším svetským pamiatkam v obci patrí kaštieľ, zapísaný v
zozname kultúrnych pamiatok. Nachádza sa na západnom okraji obce na terase
Váhu. Ide o stavbu renesančnú, s neskoršími
prestavbami a prístavbami. Traduje sa, že ho dal postaviť
biskup Csáky. Pôvodný areál tvorilo viacero
samostatných budov, ktoré zlúčila až renesančná
prestavba z konca 16. storočia, ktorou získal kaštieľ
dnešný vzhľad. V tom období stáli v tesnej blízkosti
vedľa seba dve poschodové budovy, ukončené vysokou
benátskou oblúčikovou atikou (striedanie polkruhu s
motívom lastovičieho chvosta), pravdepodobne so
sgrafitmi na fasádach. Budovu so vstupným vestibulom a
reprezentačnými klenutými priestormi na poschodí okolo
ústrednej chodby zvýrazňovala veža s arkierom, plniaca obrannú funkciu na prístupovej ceste v obci. V tesnej
blízkosti kaštieľa stáli hospodárske budovy. V 18. storočí došlo k barokizácii
klenieb a v exteriéri k prístavbe balkóna na stĺpoch pred ústrednou sálou. Nie je
možné overiť informáciu zo župnej monografie o Nitrianskej župe, v ktorej sa
uvádza, že počas povstania Rákocziho (Františka II. ?) došlo k poškodeniu
kaštieľa cisárskymi vojskami. Kaplnka kaštieľa pochádza z roku 1757. Za
Zedtwitzovcov sa tu raz za rok slúžili omše. Možno predpokladať, že stavebné
úpravy kaštieľa sa začali po jeho získaní rodinou Motešických v 7O-tych rokoch
18. storočia, konkrétne Pavlom Motešickým. Pomerne veľké úpravy sa
uskutočnili v roku 1881, keď kaštieľ zvýšili o jedno poschodie. To už za réžie
Zedtwitzovcov, ktorí sa v 70-tych rokoch 19. storočia stali bezvýhradnými
vlastníkmi. Opravy začali od roku 1878, posledné v roku 1902. V minulosti bol
kaštieľ so slamennou strechou, čo malo za následok početné požiare.
Vykurovanie sa zabezpečovalo železnými pecami, vykurovanými drevom. K
výhodám patrilo to, že sa pomerne rýchlo rozhoreli, nevýhodou, že rovnako
rýchlo ochladli. V roku 1914 - 1918 sa tu nachádzal vojenský lazaret. V kaštieli
bola pôvodne umiestnená pamätná kniha v kožennej väzbe s celými dejinami
Moravian, zachytenými očami Zedtwitzvocov, tú ale po II. svetovej vojne
odcudzil niektorý z miestnych obyvateľov. Na jej existenciu si pamätal sluha
Pavol Ďurovič.
V období II. svetovej vojny tu sídlili i ruskí vojaci, ktorí takisto odniesli
časť inventára. Nachádzali sa tu perzské koberce, obrazy od maliara Ladislava
Mednyánszkeho, okolo 12 000 srnčích parohov, diviačie a jelenie trofeje.Kaštieľ
má rozľahlé nádvorie a v severnej časti ho skrášľuje anglický park s množstvom
pozoruhodných drevín. V kaštieli sídlili po II. svetovej vojne Štátne lesy i miestne
JRD, od roku 1962 sa stal Domovom umelcov - Slovenského fondu výtvaných
umení.Z tohto obdobia pochádza posledná stavebná pamiatková úprava. Každá z
36 izieb sa vybavila vlastňou kúpeľňou, vybudovalo sa 5 malých a jeden väčší
ateliér, klubovňa, tri jedálne, spoločenská hala, kaviareň, menšia kaviarnička, bar
a malý salón. V dvoch miestnostiach zreštavroval prof. Baláž pôvodné
renesančné stropy a zámockú kaplnku s oltárom a erbami Csákyovcov a
Zichyovcov. V kaštieli sa konalo množstvo sympózií, kolokvií a rôznych
pracovných stretnutí. Už od minulého storočia sa stal navštevovaným výletným
miestom piešťanských kúpeľných hostí. Dlhoročnými správcami kaštieľa bol pán
Konečný a jeho dcéra JUDr. Elena Jurovská.
ĽUDOVÁ ARCHITEKTÚRA
Ľudové staviteľstvo tvorí neoddeliteľnú súčasť každého mesta, mestečka
či dediny. Moravany nad Váhom spadajú do oblasti, ktorej charakter určujú
predovšetkým prírodné pomery. Východnú časť moravianskeho chotára tvoria
prevažne listnaté lesy a západnú, alúvium Váhu, úrodná pôda severnej časti
trnavskej tabule. Katastrálne územie Moravian má rozlohu 1079 ha. Moravany
nad Váhom z hľadiska staviteľstva západného Slovenska radíme do okolia
Piešťan a to do trnavskej oblasti. Dedina ako podhorská usadlosť bola pôvodne
situovaná okolo pretekajúceho potoka. V dávnejšej minulosti bola hlboko
vklinená pod úbočia Marhátu. Pod
vrchom Hradište, ktoré síce dnes
patrí do katastru obce Hubina, bola
osada niekoľkých želiarskych
domov, ktorá vznikla v 70–80-tych
rokoch 19. storočia (Spálenisko).
V rokoch na prelome 19. a 20.
storočia sa začala rozširovať
smerom na rovinu s hromadnou
rozptýlenou zástavbou okolo cesty.
Stará ľudová architektúry Moravian
je zastúpená vo výlučnej miere zápa
doslovenským hlineným domom, ktorý je charakteristický i pre ostatné oko-
litá dediny. Hlina bola základným stavebným materiálom ešte i na prelome
storočí a ťažila sa z vlastných zdrojov (časť Hliník). V staršom období to boli
prevažne nabíjanice, v novšom, usadlosti stavané z nepálených tehál. Otvory pre
okná a dvere sa v nabíjanici vyrezávali dodatočne. Krytiny domov pôvodne
tvorili otiepky ručne mlátenej slamy. Takto bola pokrytá napríklad i časť obce
„Na rade“, ktorá sa zachovala v pôvodnom stave až do roku 1937 kedy vyhorela.
Pri požiari zhorelo 8 usadlostí so slamenými strechami. Na pokrývanie
hospodárskych budov (stodôl, maštalí a chlievov) sa okrem slamy často používala
i trstina rastúca na brehoch Váhu. Fasády domov boli vymazávané hlinou, bielené
vápnom, pričom sokle fasád boli natreté modrou hlinkou (svetličkou). Steny na
fasádach, sokloch a nálepoch sa kolorovali žltou hlinkou. Žltou hlinkou sa
obrubovala (obrovnávali) aj okná a dvere. Podlahy obytných priestorov boli
vymazané hlinou zmiešanou s plevami. Aby sa nezvíril prach pri ich upratovaní
a zametaní hlinených podláh, kropili sa vodou. Bolo zvykom, najmä pred
sviatkami, alebo ak sa čakala návšteva, pozametať a popolievať nielen podlahy
v dome, ale aj dvory (nálepy), prípadne i prašnú cestu pred domom. To bola práca
najmä pre mladé dievčatá, ktoré s mimoriadnou starostlivosťou, pomocou
krhličky (poleváku) rôznymi ornamentami vycifrovali priestory pred zametaním.
Domy boli spravidla trojpriestorové, maximálne štvorpriestorové. Vpredu domu
(stavania) bola tzv. predná izba, v prostriedku kuchyňa s vchodom do domu
z nálepu, vzadu zadná izba, ale najčastejšie už iba komora. Na povalu sa chodilo
buď z komory alebo rebríkom z nálepu. Strechy domov boli o 1 – 1,5 m širšie ako
samotné stavanie, prekrývali nálep a boli podopreté drevenými stĺpmi. Priestor na
nálepom, pod strechou, sa využíval v jeseni na sušenie kukurice a z druhej strany
od povale na sušenie orechov. V kuchyni bola pec na pečenie chleba s otvoreným
ohniskom a komínom, v ktorom sa údilo mäso a klobásky (klbásky) zo
zabíjačiek. Zadná časť pece často siahala do jednej z izieb a spávali na nej najmä
deti. Keď nebola pec v kuchyni, gazdovia si ju postavili vo dvore mimo hlavnej
budovy. Na obytnú časť domu nadväzovali spravidla maštale pre hovädzý
dobytok akone. Chlievy pre hydinu a ošípané boli vo dvore a stodola o niečo
ďalej v humne. Niektoré domy mali studne priamo vo dvore, ale väčšina studní
bola na verejných priestranstvách. Výzdobu interiéru izieb tvorili iba obrazy
svätých, maľované tanieriky a šálky, ktoré obyvatelia vymieňali handrárov za
starý textil (handrári
ozdávali aj ihly a nite), alebo si ich priniesli
z pútí. Takmer ani v jednom dome nechýbal
obraz Božieho Srdca Ježišovho a Srdca
Panny Márie. Medzi oknami visel krížik
a z vonkajšej strany niektorých domov bola
nika vyplnená sakrálnou soškou.
Obľúbenými svätcami boli svätý Vendelín,
ochranca statku a patrón pastierov, svätý
Urban, ochranca vinohradníkov (teraz iba
podstavec vo „Vinohrade“) a svätý Ján
Nepomucký, mlčanlivý a tajomný so
sklonenou hlavou a krížom v ruke (v strede dediny).
NÁRODOPIS, ĽUDOVÝ ODEV
Každá poriadna gazdiná v Moravanoch veľa
času a námahy strávila pri výrobe plátna, vedela priasť,
tkať, bieliť plátno, šiť košele, spodníky a gate. Veľa
gazdov pestovalo a spracovávalo konope. Konope sa
pestovalo na koncoch a okrajoch úzkych políčok,
prakticky všade, najmä na rovine. Konope sa po vytrhaní
a vymlátení namáčalo v starom Váhu. Váh pred
reguláciou vytváral kľukaté meandre so zátočinami
a často menil svoje koryto. Po vysušení sa konope lámalo
na trlici a česalo na hachlách. Odpad z konope pri lámaní
bolo pazderie, ktoré šporovlivé gazdinky používali na
podkurovanie do šporáku (šporhelta). Získaná kúdeľ
sa priadla do nití na prasliciach a kolovrátkoch. Z nití sa tkalo na tkáčskych
stavoch konopné plátno. Tkáčske stavy v Moravanoch vlastnili viaceré rodiny,
boli to napríklad Hajdušíkech, Tomášikech (Festech), Minárikovci, tkáčsky stav
bol i u Štefana Macu „V kúte“ za sochou sv. Vendelína a inde. Tkáčske stavy si
navzájom ľudia požičiavali. Z nového plátna (na jar) ženy pošili bielizeň
a z hrubšej tkaniny sa robili vrecia (mechy – žochy), vozové plachty alebo
plachty na nosenie sena, prípadne siatie ( trakovice ). Výsledkom
dokonalosti množstva ľudskej práce bol aj ľudový odev ako významný
článok hmotnej kultúry, ktorá sa dedila z generácie na generáciu. Vývin
ľudového odevu ovplyvňovali geografické a klimatické podmienky a bol
predovšetkým bežným bežným oblečením dedinských ľudí. Za svoj približne
200-ročný vývoj viac menej z jednotlivého odevu sa začali rozlišovať osobité
formy pre jednotlivé oblasti. Rozlišovacie momenty boli v tvare, farbe, spôsobe
zhotovenia a v mnohých ďalších detailoch, ktoré sa postupne zdokonaľovali.
Dnes už ľudový odev najmä z mestských aglomerácií veľa nehovorí, avšak ešte
pred II. svetovou vojnou bol bežným oblečením ľudí v hociktorej malej dedinke
v dňoch sviatočných i všedných. Ľudový odev, ktorý sa nosil v Moravanoch nad
Váhom zaraďujeme do I. typu piešťanského kroja a bol typický najmä pre týchto
19 obcí zväčša ľavobrežia Váhu: Piešťany, Banka, Moravany nad Váhom,
Hubina, Ducové, Modrovka, Modrová, Stará Lehota a kopanice, Hôrka
a kopanice, Lúka nad Váhom, Hrádok a kopanice, Mošovce, Vieska nad Váhom,
Svätý Kríž nad Váhom (Považany), Potvorice, Brunovce a Malé Orvište. „Idem si
dať vypísať kroj“ hovorili ženičky v Moravanoch, keď išli k Vincenzii
Margetínovej ako jedinej predkresľovačke typických moravianskych vzorov
v dedine. Spravidla rastlinný vzor im podľa šablóny vykreslila obyčajnou
ceruzkou. Vyšívali sa čepce, rukávce, zástery, šatky. Práve čepiec spolu
s rukávcami boli tou časťou kroja, podľa ktorých sa dali najlepšie pozorovať
odlišnosti – črty toho ktorého regiónu. Pre okolie Piešťan, a teda aj pre Moravany
boli základom kombinácie farieb modrá – žltá (sirková), fialová – tyrkysová, ale
aj červená, oranžová (žeravá) so zelenou. Je to jeden z najbohatších krojov
zdobených výšivkou.
Rubač – spodník, patril k najstarším súčastiam ženského odevu, slúžil
ako spodný odev, ktorý bol zhotovený z nebieleného plátna. Podobne i rukávce.
Neskôr sa sviatočné rukávce robili jemnejšieho
kupovaného bavlneného plátna. Namiesto rubača
sa používala i kasanica, veľmi nariasená sukňa,
uviazaná tkanicou. Nad spodným odevom sa
nosili predná i zadná zástera. Na všedný deň to
bola tzv. futa z hrubšieho konopného plátna
zafarbená na modro alebo čierno, alebo krajšia
ganierka. Okraje sviatočný záster boli vyšité
širokou výšivkou a olemované čipkou kúpenou
„na Tepliciach“ (miestna časť Piešťan). Dievčatá
okolo pásu nosievali vyšitú stuhu – opasovačku.
Paličkovaná čipka sa v Moravanoch nerobila.
Najkrajšou časťou sviatočného odevu žien
a dievčat boli rukávce, pruciel a čepiec. Rukávce z kupovaného plátna mali nízky
stojatý jemne vyšívaný golierik a obdĺžnikovú výšivku na rukávoch. Bohato
vyšívané rukávce, typickou moravianskou výšivkou, sa nazývali formy. Prucel,
ktorý sa obliekal na rukávce bol okrem výšivky zdobený kupovanými stužkami.
Ženy nosili pod čepcom tzv. grgulu. Išlo o drevené paličky v tvare H, ktoré
vystužovali čepiec v zadnej časti hlavy. Na čepci sa nosil vyšívaný ručník, neskôr
kupovaný. Súčasťou vrchného odevu žien pre chladnejšie dni bol vlnák, ktorý si
ženy prehadzovali cez plecia. Bola to štvorcová vlnená textília, zaplstená, so
strapcami na okrajoch. Podobná menšia textília na pokrytie hlavy sa nazývala
vlnáčik. Typickým obutím boli čižmy (štíble) s tvrdými sárami a so
stredne vysokými podpätkami. Čižmy na zákazku vyrábali zväčša miestni
obuvníci. V Moravanoch boli obuvníci (živnostníci) Alexander Javorka, Gustáv
Hanic, Jozef Hulman (Šustrík) a Ján Margala. Tradičnými súčasťami mužského
odevu boli košeľa, gate (gace), súkenné nohavice, vesta a čierny klobúk (širák).
Košeľa, staršia konopná s rukávmi na skos, novšia z kupovaného plátna mala
široké rukávy vložené do manžiet zvaných tacle, prešité ozdobným stehom.
Sviatočná košeľa bola bohato vyšívaná predovšetkým v prednej časti na prsiach
a na rukávoch v časti pod plecom. Na košeli sa nosila vesta vpredu tiež vyšívaná
typickou moravianskou výšivkou. Vyšívané boli aj súkenné nohavice v prednej
časti od pása po kolená. Konopné, neskôr plátené gate, sa nosili v lete najmä do
práce, v zime ako spodné prádlo. V chladných dňoch nosili chlapi kabanicu a na
hlave miesto čierneho klobúka baranicu. Podobne ako ženy aj muži si obúvali
čižmy s tvrdými sárami.
V súčasnosti sa ľudový odev nosí už iba sporadicky a to len ženy
(svadby, zvyky, cirkevné sviatky), mužov v takomto oblečení prakticky nevidieť.
V druhej polovici 20. storočia sa už typické dedinské oblečenie mení postupne od
tradičného ľudového odevu k mestskému typu odevu. Kroje používali členky
novozaloženého súboru Marwan a do kostola na nedeľnú omšu chodí oblečená
v kroji iba pani Anna Lehutová. Dnes už nájdeme krásne vyšívané čepce,
rukávce, sukne, ručníky a farebné stuhy len v dobových truhliciach našich starých
mám.
ZVYKY A OBYČAJE
Tak ako v iných oblastiach Slovenska aj spoločenský život obyvateľov
Moravian bol počas roka spestrený rôznymi zvykmi, obyčajami a tradíciami.
Niektoré z nich sa v moravianskych domácnostiach (najmä starších) zachovali
dodnes, ale väčšina z nich sa prenáša z generácie na generáciu už iba ústnym
podaním. Zvyky a obyčaje boli zväčša viazané na cirkevné sviatky, a pretože
Moravany nad Váhom boli prevažne katolíckou obcou, sťahovali sa na sviatky
vyznačené v katolíckom kalendári.
Liturgický rok, na rozdiel od kalendárneho, sa začína adventom,
štvortýždňovým obdobím od konca novembra do Vianoc. Na Luciu bolo zvykom,
že sa dievčatá, ale aj mladé ženy, zahalili do bielej plachty, tak aby im nebolo
vidno sadzami pomaľovanú tvár, chodili po domoch a husacími brkami vymetali kúty izieb, aby sa v domácnostiach v budúcom roku nezdržiavalo zlo a bieda.
Dievčatá súce na vydaj si zase do košíka naukladali zabalené papieriky s krstnými
menami chlapcov z dediny a potom ich po jednom denne z košíky vyťahovali až
do Vianoc. Meno, ktoré zostalo ako posledné, malo byť meno ich budúceho
manžela.
Na Vianoce v každej domácnosti nesmel chýbať vianočný stromček.
Táto obyčaj sa zachovala dodnes. Rozdiely sú však v tom, že vianočné stromčeky
sa nekupovali, ale z Zedtwitzových hôr ich prinášali chlapi. Išlo výlučne
o smrečky. Stromčeky sa neozdobovali kupovanými kolekciami ako dnes, ale
ozdobami, ktoré si ešte pre Štedrým dňom prichystali deti doma alebo na ručných
prácach v škole. Ako ozdoby slúžili v staniole zabalené orechy, sušené slivky,
jablká, rôzne krížiky, hviezdičky a retiazky zhotovené z farebných papierikov
a salónky vyrobené doma z kociek cukru. Iba v bohatších sedliackych rodinách sa
na stromčeku občas objavili figúrky z fondánovej zmesi. Na stromčeky sa
zapaľovali malé tenké farebné sviečky z parafínu, elektrické súpravy sviečok sa
nepoznali.
Na Štedrý deň sa začínalo večerať hneď po zotmení a začiatok večere
bol spojený s peknou tradíciou. Gazdiná s veľkým sitom, v ktorom boli oblátky
(oplátky), med, cesnak, jablká, orechy, sušené slivky, vianočné koláče a svieca
vošla do miestnosti, kde bola okolo stola usadená celá rodina a zavinšovala
šťastné a veselé sviatky Krista Pána Narodenia, veľa zdravia, šťastia a hojného
božieho požehnania. Potom zobrala zo sita orechy a so slovami „leteli anjeli
v štyri v sveta strany, zvestovali narodenie Ježiška, kúty, radujte sa, Vianoce idú“
a porozhadzovala niekoľko orechov po kútoch po miestnosti. Potom pred
každého, čo sedel pri stole položila po jednej oblátke, jablku, orechu a strúčiku
cesnaku. Sito s koláčmi, medom a sviecou postavila do stredu stola. Večera sa
začala modlitbou Pána, ktorú odriekavala gazdiná a s ňou i celá rodina sústredená
okolo stola. Prvé sa jedli oblátky s medom a cesnakom. Cesnak sa jedol preto,
aby všetci spolustolovníci boli počas celého roka zdraví. Potom nasledovali
makové opekance (vianočné buchty) a kapustnica so sušenými hríbmi, v ktorej sa
kvôli pôstu nesmelo pridať žiadne mäso. Napokon sa jedli koláče, jablká
a orechy. Južné ovocie sa nepoznalo. Nepodávali sa ani ryby, nebolo to
zvykom. V susedných obciach, kde bývali cigáni, títo pri večeri pod oblokmi
spievali a hrali na strunové nástroje. V Moravanoch cigáni neboli, a tak spievať
pod obloky chodili cigáni z Hubiny, známa bola najmä slepá Margetka. Mládež
oslavovala Vianoce streľbou. Nepoznali sa však žiadne petardy a delobuchy,
strieľalo sa iba z tzv. mažiarov, dutých železných rúrok zakončených dnom, do
ktorých sa nasypali hlavičky zápaliek, zatlačili lamárom a prudkým úderom
mažiara o múr sa odpaľovali. Na Božie narodenie (25.12.) sa nič nesmelo robiť
a na minimum boli obmedzené návštevy susedov a rodiny, zato na Štefana a Jána
sa chodilo vinšovať po celej dedine. Silvester sa osobitne neoslavoval.
V období okolo Troch kráľov moraviansky pán farár spolu
s kostolníkom prišli do domácností na koledu. Zavinšovali nový rok, vysvätili dom a na horné veraje dverí napísali iniciály Troch kráľov G+M+B. Zvyk sa
dodržiava dodnes. Na koledy po dedine chodievali aj deti. Jeden z koledníkov
v biskupskej čiapke z papiera niesol betlehem, druhý vyberal dary a tretí, natretý
sadzami a previazaný reťazou predstieral Kuba alebo čerta a zabával najmä deti.
Tento pekný zvyk zanikol koncom 40-tych rokov.
Fašiangy, obdobie od Troch
kráľov do Popolcovej stredy, boli
obdobím, v ktorom sa moravianske
dievky a mládenci najčastejšie
vydávali a ženili. Najviac veselosti sa
sústreďovalo do posledných
fašiangových dní. V utorok pred
Popolcovou (škaredou) stredou
zábavy vrcholili. Dospelá mládež
s hudobníkmi v karnevalovom
sprievode známom ako chodenie
„Pod šable“, navštevovali domy, kde
mali dievčence a pokračovali v zábave
v miestnom hostinci. O polnoci
z utorka na stredu zábavy skončili pochovávaním basy a začalo sa pôstne
obdobie, ktoré trvalo až do Veľkej noci. Atmosféra fašiangov sa preniesla do
každej domácnosti. Gazdinky už od soboty smažili šišky, fánky a varili údené
mäso. Po dedine znel spev „Už sa fašiang kráci, už sa nenavráci, staré dievky
plačú, že sa nevyskáču“. Všetky cirkevné prikázania Moravanci cez pôst dôsledne
dodržiavali. Nekonali sa žiadne svadby, zábavy, nič, čo by mohlo narušiť
sviatočnú pôstnu atmosféru.
Pre moravianskych občanov bola Veľká noc druhým najväčším sviatkom
po Vianociach. Veľkonočné sviatky začínali vlastne už na Kvetnú nedeľu, keď
dedinčania išli na sv. omšu s halúzkami bahniatok (jaburátok), ktoré kňaz cez sv.
omšu posvätil a potom ozdobovali ich príbytky až do sv. Ducha. Na Kvetnú
nedeľu bolo zvykom chodiť po dedine s „novým letom“. Dievčatá vyobliekané do
krojov chodili po dedine s dvojmetrovým listnatým stromčekom ozdobeným
pestrofarebnými papierovými stuhami, kraslicami a pátričkami zo slamy.
Sprievod pred každým domom zastal, zaspieval nábožnú pieseň a obdaril
gazdinky maľovanými vajíčkami alebo pátričkami. V týždni pred Veľkou nocou
chodili večer dievčatá na cintorín pod kríž spievať náboženské piesne.
Na veľký piatok zvonár prestal zvoniť (zaviazali sa zvony) a znova začal
až v sobotu večer po Vzkriesení. Zvony nahradili rapkáče, ktoré pred Veľkou
nocou dovážali do dediny podomoví obchodníci (lacní Jožkovia), alebo handrári.
Na Veľkú noc ráno, len čo sa rozviazali zvony, ľudia sa náhlili umyť do potoka,
aby boli pekní a po celý rok zdraví. Tak ako je to dodnes v nedeľu sa šibalo
a v pondelok polievalo (oblievalo), nie však voňavkami, ako často dnes, ale
čerstvou studenou vodou.
Máj bol pre občanov Moravian mesiacom lásky. Podvečer 1. mája
(zväčša v noci) mládenci stavali svojím vyvoleným dievčatám máje, mladé
rozvíjajúce sa briezky. Na 1. mája pod každou takto postavenou briezkou
vyhrávala kapela a mládež tancovala. Najznámejšími členmi kapely boli Vendelín
Raušlo (husle), Anton Raušlo (cimbal), Jozef Miklovič (husle), Ján Miklovič
(basa) a mlynár Štefan Klčo (husle). Veľký smrek, tak ako je to dnes, mládenci
zakopali do stredu obce (najčastejšie pred Friedov obchod pri sv. Vendelínkovi).
Na sv. Ducha boli všetky brány a ploty pred domami ozdobené lipovými
halúzkami. Tento zvyk sa zachoval dodnes. Na Bože telo bývala procesia
z kaplnky moravianskeho kaštieľa, kde sa slúžila sv. omša do farského kostola.
Deti pri sprievode posýpali zem kvetmi a lupienkami z ruží.

|